Od poloviny června totiž budou každou sobotu pendlovat mezi Letohradem a Hanušovicemi sobotní expresy tažené párou.
Objevovat východní cíp kraje s množstvím historických památek a krásnou přírodou má být pro turisty díky historickým vlakům mnohem lákavější.
„Cílem je především další zatraktivnění turistické oblasti, kde se nachází nejen Králický Sněžník, ale taká tvrz Bouda, Vojenské muzeum Králíky, Dolní Morava nebo pěchotní srub K-S 14,“ řekl hejtman kraje Martin Netolický při netradiční vyjížďce, která budila zájem lidí podél celé tratě až do Moravan.
První vlak pro cestující vyjede z Letohradu v sobotu 13. června. Navíc České dráhy vypraví každý týden jiný vlak z Depa historických vozidel.
Návštěvníci se tak mohou svézt soupravou taženou parní lokomotivou 464.008 vyrobenou v ČKD v roce 1935 zvanou „Ušatá“. Šestkrát za sezonu vyjede vlak s „Velkým bejčkem“, který je deponován v České Třebové a lidé ho můžou pod označením 423.009 znát z každoročních Mikulášských jízd po Orlicku. Do akce bude zapojen i novější červenobílý motorák M 286.0001 zvaný „Krokodýl“.
Příplatek bude spíše symbolický
Rodiny s dětmi se nemusejí bát, že jim zážitek udělá díru do peněženky. Ceník jízdného se bude řídit platným tarifem Českých drah s drobným příplatkem na obnovu a údržbu historických lokomotiv.
Jak budou jezdit vlaky?12:20 Hanušovice 11:40 12:27/12:29 Vlaské 11:32/13:34 12:36/12:38 Podlesí 11:22/11:25 12:50/12:54 Č. Potok 11:05/11:10 12:58/12:59 Prostř. Lipka 10:59/11:01 13:05/13:43 Dolní Lipka 10:20/10:53 13:51/13:53 Lichkov 10:00/10:10 13:58/13:59 Mladkov 9:52/9:55 14:05/14:06 Těchonín 9:43/9:46 14:14/14:18 Jablonné n. O. 9:30/9:35 14:32 Letohrad 9:15 |
„Bude to symbolických 15 korun. Poslouží k tomu, abychom mohli i v budoucnu vidět historické lokomotivy v celé jejich kráse a připomínat si tak století páry nejen dnes, ale také v budoucnosti,“ dodal Netolický.
Podobnou cestou se vydali zatím jenom na jižní Moravě, kde pravidelně jezdí do Lednicko-valtického areálu motorový vlak. „My máme páru, a to nikdo v České republice nemá,“ řekl hejtman kraje.
Trať potěší zejména železniční nostalgiky kvůli množství architektonicky zajímavých mostů a tunelů.
„Máme co ukázat veřejnosti. Železnice jako taková má u nás bohatou tradici. O to větší máme radost, když to bude prostřednictvím historických vozů,“ řekl ve skvěle padnoucí uniformě vlakvedoucí Jiří Rokos, který se bude s cestujícími vídat na pravidelných spojích od 13. června do 19. září.