Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lidé v kraji utíkají z menších měst, nejvíce z Moravské a České Třebové

  17:30aktualizováno  17:30
Stěhování obyvatel z větších sídel do menších začalo v padesátých letech ve Spojených státech a po změně režimu v roce 1989 dorazilo i k nám. Trendu v Pardubickém kraji vzdorují jen Přelouč, Pardubice, Lanškroun a Vysoké Mýto.

Velké překladiště spojené s nárůstem kamionové dopravy se mělo podílet i na zvýšení počtu obyvatel České Třebové. Zatím spíše ubývají. Ilustrační foto. | foto: Metrans

Před čtyřmi lety oznámil starosta České Třebové Jaroslav Zedník smělý plán: "Do pěti let se počet obyvatel Třebové zvýší na dvacet tisíc," uvedl v červenci 2010.

Ve skutečnosti město mezitím přišlo o dalších 400 obyvatel. Zdá se, že když lidé hlasují nohama, politici jsou na ně krátcí.

S výjimkou Přelouče, Pardubic, Lanškrouna a Vysokého Mýta se za posledních 10 let snížil počet obyvatel ve všech větších městech Pardubického kraje.

Lidé v celé zemi odcházejí za prací do velkých měst, anebo se stěhují do vesnic, protože si tam pořídí rodinný dům s pozemkem za přijatelnou cenu. Pokud jsou v daném městě nízké mzdy a nedostatek práce, odchod lidí to jen urychlí.

Česká Třebová za deset let přišla o 900 obyvatel, Moravská Třebová o tisíc lidí, Hlinsko dokonce kvůli úbytku pěti set obyvatel už nepatří do kategorie desetitisícových měst.

Na úbytku lidí se podílely krachy velkých zaměstnavatelů

Trojici měst spojuje fakt, že přišla v minulosti o svého dominantního zaměstnavatele, Moravská Třebová o obří Hedvu a Hlinsko o Etu. Českou Třebovou coby železničářské město zase tvrdě postihlo zeštíhlení Českých drah.

Starosta České Třebové Jaroslav Zedník připouští, že byl příliš velký optimista, když mluvil o přílivu tisíce nových obyvatel do pěti let. Neočekával prý zpoždění investice firmy Metrans, která z České Třebové zajišťuje dopravu nákladních terminálů po celé Evropě. "Ale trvám na tom, že až se rozjede naplno průmyslová zóna, Česká Třebová bude mít dvacet tisíc obyvatel, jen to nebude trvat pět let, ale osm nebo deset," uvedl Zedník.

Města, která se vylidňují

město ... změna počtu obyvatel za 10 let  v procentech ... stávající počet obyvatel

Česká Třebová ... -5 % ... 15 783

Hlinsko ... -5 % ... 9 916

Ústí nad Orlicí ... -4,5 % ... 14 364

Chrudim ... -3 % ... 22 966

Města, která rostou:

Přelouč ... +5 % ... 9 019

Lanškroun ... +2,5 % ... 10 097

Pardubice ... + 1 % ... 89 432

Vysoké Mýto ... + 1 % ... 12 436

Pramen: Údaje vycházejí z dat ČSÚ k 1. 1. 2004 a 2014.

Změna v % je zaokrouhlena

To Moravská Třebová takové optimistické vize nemá. "Nejzávažnějším problémem je, že mladí studují ve velkých městech, a pak se nevracejí zpět, nenajdou tu zaměstnání, které by jim vyhovovalo. Je tu vysoká míra nezaměstnanosti," uvedl starosta Moravské Třebové Miloš Izák.

Jediným lékem je podle něj vybudování silnice R35, která by přilákala do města nové investory. Město se také bude snažit vybudovat další průmyslovou zónu, ale desítky milionů na ni zatím nemá.

Jiná situace je v Chrudimi, která sice za deset let přišla o více než šest set obyvatel, ale ti se z velké části jen přesunuli do sousedních vesnic. Jenom v Sobětuchách se za deset let zvedl počet obyvatel o tři stovky. Stejný jev je patrný i v Pardubicích, kam dojíždějí lidé za prací z okolních vesnic s tím rozdílem, že i přes tento jev počet obyvatel krajského města pomalu roste.

A úplně jiný je příběh Přelouče, který ukazuje, že za jistých okolností mohou menší města růst i v jedenadvacátém století.

Před deseti lety žilo v Přelouči osm a půl tisíce lidí, nyní jich je už devět tisíc. Nové obyvatele patrně přilákala nabídka práce a bydlení.

"Přelouč má nízkou míru nezaměstnanosti, lidé se tam stahují za prací, ve městě působí firma Kiekert jako dominantní zaměstnavatel. Zároveň má město poměrně otevřený územní plán, lidé tam mohou stavět," uvedl ředitel Úřadu práce Pardubického kraje Petr Klimpl.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(ilustrační snímek)
Litomyšl zkouší o stovku metrů posunout dálnici, riskuje její zpoždění

Neustále odkládaná výstavba dálnice D35 má problém. Litomyšl se pokouší na poslední chvíli změnit její trasu. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) varuje, že to...  celý článek

Zastávky u budovy nádraží ještě nejsou funkční, takže zde vozy MHD jen...
Výměna oken je záminkou k vystěhování, bojí se lidé z nechtěného domu

Proti svým záměrům i proti vůli jeho nájemníků schválili ve čtvrtek pardubičtí radní vydání necelých dvou milionů korun na protihluková opatření v domě na...  celý článek

Stará spalovna nebezpečného odpadu u Pardubic
Pardubice zatím spalovnu kupovat nebudou. Ve hře jsou i obavy z postihu

Ani na druhý pokus pardubičtí zastupitelé neschválili peníze na nákup spalovny v Rybitví. Politici jsou tak ve slepé uličce. Na jedné straně stále existuje...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.