Na chrudimský obchvat se mají stavební stroje vrátit znovu v roce 2018. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Stát slibuje v roce 2018 na východě Čech stavbu D35 a čtyř obchvatů

  • 16
Představitelé Ředitelství silnic a dálnic ČR v pondělí na tiskové konferenci v Pardubicích oznámili, že v roce 2018 chtějí zahájit všechny dlouho odkládané silniční stavby v Pardubickém kraji. První dva úseky silnice D35, obchvaty Svitav, Pardubic, Sezemic a dokončení obchvatu Chrudimi.

Řidiči z Pardubického kraje se před deseti lety díky dálnici D11, dovedené před Hradec Králové, dočkali podstatně lepšího spojení s Prahou. Od té doby ale stát na regionu šetřil.

Vznikly obchvaty Opatova, Holic, byla rozšířena silnice mezi Hradcem a Pardubicemi a stavba obchvatu Chrudimi skončila v polovině. Chybí ale dálnice na Brno i na Olomouc, všechna větší města potřebují obchvaty, situace na přetížené páteřní silnici I/35 je každým rokem horší. Teď to vše má podstatně zlepšit mohutný stavební boom mezi lety 2018 až 2021, při němž vzniknou první části dálnice D35 a možná i obchvaty čtyř měst.

Ředitel pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Bohumil Vebr řekl, že řada akcí měla být zahájena už v předchozích letech, ale z různých důvodů byly odloženy. „Teď se nám všechny kumulují do roku 2018. Je to pět velkých investičních staveb,“ uvedl.

V roce 2018 má začít stavba dvou úseků dálnice D35 z Opatovic nad Labem do Ostrova za zhruba deset miliard, devítikilometrový obchvat Svitav, dostavba obchvatu Chrudimi až za Slatiňany, stavba severovýchodního obchvatu Pardubic i budování obchvatu Sezemic.

Plán může ale ještě narazit. Je třeba získat povolení na stavby včetně ekologického auditu, vykoupit pozemky a zajistit peníze.

ŘSD se, alespoň pokud jde o první dva body, tváří optimisticky. „Z hlediska přípravy říkám ano, u všech staveb až na výjimky máme územní rozhodnutí a skoro u všech zahajujeme, nebo dokončujeme výkupy,“ uvedl Vebr.

Nejlépe jsou na tom výkupy parcel u Svitav a Chrudimi

Rychlému postupu při výkupech pozemků na dopravní stavby pomáhá podle ŘSD novela příslušného zákona.

„Už nebádáme nad tím, zda máme dávat jednonásobek, nebo šestnáctinásobek (odhadní ceny za pozemky. pozn. red.). Je tam jednoznačně osminásobek. To vede k tomu, že výrazně rychleji postupujeme směrem dopředu,“ uvedl generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.

Například na trase dálnice D35 Opatovice - Ostrov podle něj zbývá vyřešit výkup pozemků na šestnácti listech vlastnictví. Blízko cíle z tohoto pohledu jsou i obchvaty Svitav a Chrudimi, naopak výkupy pozemků v Pardubicích a Sezemicích teprve odstartují, což by zahájení těchto staveb mohlo zpozdit.

Dalším úskalím může být proces posuzování vlivu stavby na životní prostředí, takzvaná EIA, který zabrzdil chystanou stavbu obchvatu Chrudimi i Svitav. I to lze však podle Vebra stihnout tak, aby zahájení stavby v roce 2018 nebylo ohroženo. „U některých staveb bude EIA dokončena ještě letos,“ uvedl. ̈

Peníze budou, slibuje poslanec

Pokud by byl optimismus ŘSD na místě, zbývala by jediná otázka - totiž zda bude stát ochoten financovat pět velkých staveb v jednom kraji najednou. Poslanec a místopředseda Hospodářského výboru Martin Kolovratník (ANO) tvrdí, že to nebude problém.

„Nedovedu si představit, co by se mohlo stát, že by se nějaká stavba zastavila a čekala na peníze. Veřejně dávám příslib,“ uvedl Kolovratník. Upozornil, že v roce 2018 bude ještě možné akce financovat z dotací Evropské unie z operačního programu doprava. „Ten až skončí, tak situace bude mnohem horší. Nyní je unikátní příležitost si zajistit financování,“ uvedl Kolovratník.

Hlavní akce - 26 kilometrů dlouhý úsek dálnice D35 z Opatovic po Ostrov má být dokončen v roce 2021 a v ideálním případě pak hned pokračovat stavbou dalšího úseku kolem Vysokého Mýta, které by se tak zbavilo tranzitní dopravy. U obchvatů se zpravidla počítá se dvěma stavebními sezonami.

V roce 2018 ovšem budou mít stavební firmy práci i na dalších místech Pardubického kraje. Po dokončení rozšíření úseku silnice I/37 u Parama chce stát zaplatit i úpravy navazující křižovatky Palackého.