Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dáváte nám poslední ránu, vzkazuje vesnice Hrušová ředitelství silnic

  8:30aktualizováno  8:30
Nápad postavit z rychlostní silnice R35 na Moravu zprvu jen obchvaty Vysokého Mýta a Litomyšle má jednu vadu. Jmenuje se Hrušová. Pokud by vesnice zůstala bez obchvatu, kamiony by ji převálcovaly.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Michal Klíma, MAFRA

Na začátku byla zmínka v MF DNES o tom, že Ředitelství silnic a dálnic při stavbě rychlostní silnice R35 vedoucí přes Pardubický kraj na Moravu možná vybuduje jako první jen obchvaty Vysokého Mýta a Litomyšle. V Hrušové, ležící mezi Litomyšlí a Vysokým Mýtem, se vyděsili.

Ve vesnici žije 350 obyvatel, projíždí tam tisíce aut denně a navržené řešení by už tak zkoušené vesnici zasadilo poslední ránu. Byla by zřejmě jedinou obcí na cestě z Čech na Moravu na trase silnice R35,jejíž středem by projížděla auta. Ředitelství silnic a dálnic ale pravděpodobně své plány změní. Zatím to však nekomentuje.

"Větší absurditu jsem neslyšel. Ani jako jedna z variant to nemůže být myšleno vážně. Občané jsou pobouřeni," uvedl starosta Hrušové Josef Fendrych.

Ředitelství silnic a dálnic rozdělilo trasu R35 ze Zámrsku až na Moravu na šest částí. Obchvat Hrušové se ocitl mimo úsek vedoucí kolem Vysokého Mýta. Zprvu se zdálo, že jde jen o rozdělení úseků tak, aby se mohly snáze připravovat a projektovat. Pak se ale ukázalo, že to může být jinak.

"Nezaručíme, kolik budeme mít peněz z Evropské unie. Když budou prostředky jen na tyto dvě stavby, budeme stavět jen obchvat Litomyšle a Vysokého Mýta a ostatní budou čekat," řekl vedoucí pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr před časem na jednání s poslanci ve Vysokém Mýtě.

V takovém případě však hrozí, že by se stavěl jen obchvat Vysokého Mýta a Hrušová by musela počkat. Kamiony, přilákané novou čtyřproudovkou z Opatovic nad Labem, která má být k Zámrsku hotová v roce 2018, by mezi městy musely dál projíždět Hrušovou po dnešní silnici.

Ředitelství silnic a dálnic minulý týden na dotazy MF DNES neodpovědělo. "Jestli se postaví čtyřproudová silnice k Zámrsku - zvýší se počet vozidel. Ta vesnice bude zralá na vystěhování," uvedl v diskusi na iDNES Tomáš Jiroušek.

Ředitelství silnic jen mlží, říká starosta

"Už teď se nedá přejít silnice, vyjet z boční ulice trvá i deset minut. Jediné řešení je postavit R35 souvisle i kolem Hrušové, od počátku to tak bylo i myšleno," uvedl starosta Fendrych. Vedení pardubické správy Ředitelství silnic a dálnic slíbilo, že lidem v dubnu vše vysvětlí. "Zatím nevíme nic, mlží, lidé mají strach," řekl starosta.

"Není logické, aby obchvat Vysokého Mýta končil hned za městem a doprava byla svedena zpět do zastavěné části, kde je benzínka, sídlo lesů i Hrušová. Na Ředitelství silnic a dálnic mi slíbili, že to budou překreslovat," uvedl poslanec za KDU-ČSL Jiří Junek.

Dodal, že vedoucí pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr mu řekl, že plány se už mění tak, aby obchvat Vysokého Mýta zahrnoval i obchvat Hrušové. Vebr na dotaz MF DNES nereagoval. Plán s rozkouskováním rychlostní silnice R35 se nelíbí jen lidem v Hrušové.

Proti jsou například zastupitelé Džbánova, kteří nechápou, proč by u nich měl být sjezd z rychlostní silnice R35. Křižovatku považují za nesmyslnou. Ovšem bez ní by nešlo stavbu rozdělit.

"V době, kdy státní rozpočet horko těžko shání prostředky na investiční výstavbu, se do projektu R35 v úseku Ostrov - Staré Město dostalo hned devět mimoúrovňových křižovatek, a to se přitom jedná o úsek pouze 60 km dlouhý," uvedl starosta Džbánova Ladislav Lisa.

Nápad se nezamlouvá ani starostovi Litomyšle Michalu Kortyšovi. "Myslím si, pokud by tomu chtěli pomoci, postaví R35 souvisle od Vysokého Mýta až k Janovu. Litomyšlí projedete dobře, tady jsou čtyři pruhy, ale do Mýta jedete ve štrúdlu a Hrušová trpí minimálně stejně jako Vysoké Mýto," uvedl Kortyš.

Po silnici R35 se v této oblasti bude jezdit nejdříve za šest až osm let. Ale kde budou nájezdy a po jakých úsecích se bude stavět - o tom se jedná nyní. Silničáři a úřady chystají takzvané zásady územního rozvoje, které určí, jak bude vypadat silnice R35 kolem Litomyšle.

"Na Ředitelství silnic a dálnic mi slíbili, že to budou překreslovat." Jiří Junek, poslanec KDU-ČSL





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.