Pardubice čekají na obchvat, který vyvede dopravu z centra města. Ilustrační snímek

Pardubice čekají na obchvat, který vyvede dopravu z centra města. Ilustrační snímek | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Cesta z pardubické Dubiny ke Globusu se zkrátí už za čtyři roky

  • 14
Severovýchodní obchvat Pardubic z Trnové na Dubinu má být hotový v roce 2018. Stavba získala po více než deseti letech územní rozhodnutí, silničáři tak mohou začít vykupovat pozemky. Peníze jsou na stavbu připravené.

Končící vedení pardubické radnice, které 10. listopadu předá vládu nad městem svým následovníkům, se s lidmi loučí poměrně výrazným úspěchem.

Severovýchodní obchvat

Nový úsek přeložky silnice první třídy I/36 má začínat u kruhového objezdu nedaleko obchodního domu Globus v části Trnová. Ukončení trasy je plánované na stávající okružní křižovatce Dubina v ulici Na Drážce. Na 4 170 metrů dlouhém úseku jsou navrženy celkem čtyři mosty. Nejdelší z nich bude zavěšený most přes řeku Labe a její slepé rameno o délce dvou set metrů. V rámci stavby vznikne poblíž průmyslového areálu Fáblovka také nový podchod pro pěší. Vzhledem k předpokládaným intenzitám dopravy je silnice navržena ve čtyřech pruzích. Stavba má vyjít na necelých 600 milionů bez DPH.

Radním se podařilo dotáhnout přípravu potřebného obchvatu města, který výrazně uleví dopravě v centru. Záhadou zůstává, proč se klíčovým posunem politici nepochlubili před volbami. Možná by dopadly pro tým primátorky Štěpánky Fraňkové o dost lépe.

„Zřejmě budou pásku u otevření nového ochvatu z Trnové na Dubinu stříhat naši následovníci, ale tu klíčovou práci jsme udělali my. Nyní už není třeba někde lobbovat. V roce 2018 by silnice měla být hotová,“ řekl až včera náměstek primátorky Michal Koláček. Územní rozhodnutí potřebné stavby nabylo podle něj právní moci před několika málo týdny.

Zásadní dokument nutný pro pokračování přípravy obchvatu přitom dlouho blokovali majitelé rodinného domu, které by obtěžoval hluk z dopravy. Silničáři nemohli budovu vyvlastnit, protože neležela v trase obchvatu. Protihlukovou stěnu o výšce sedm metrů rodina kousek od svého domu nechtěla.

„Byla to patová situace, proto nás před rokem silničáři požádali, abychom jim pomohli. My jsme majitelům zaplatili nemajetkovou újmu pět milionů korun na pořízení nového bydlení a změnili užívání rodinného domu,“ řekl Koláček.

Podle webu Ředitelství silnic a dálnic se už na příští rok chystá výběrové řízení na stavitele, budovat by se mělo začít o rok později. „Peníze na stavbu jsou blokované ve Státním fondu dopravní infrastruktury už několik let. V tom problém nebude,“ dodala Fraňková.