Nárůst kamionové dopravy kvůli překladišti společnosti Metrans zaznamenali...

Nárůst kamionové dopravy kvůli překladišti společnosti Metrans zaznamenali obyvatelé České Třebové i okolních obcí. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Nákladové překladiště se rozrostlo, ale kamionů jezdí k Litomyšli méně

  • 1
Obyvatelé Němčic, Litomyšle i Semanína si oddechli. Alespoň část kamionů jedoucích k překladišti společnosti Metrans v České Třebové přestala jezdit skrz jejich sídla.

Kontejnerové překladiště společnosti Metrans v České Třebové zaměstnalo řadu lidí, ale zároveň přivedlo do okolí kamiony, jež sužují okolní obce a města. Někteří řidiči volí cestu mezi kopci spojující Českou Třebovou a Litomyšl, protože kdyby jeli po silnici první třídy přes Opatov, prodloužili by si cestu o jednadvacet kilometrů.

Litomyšl chce kamiony vyhnat a zdá se, že se jí to pomalu začíná dařit.

"Mám dojem, že se počet kamionů s nosiči kontejnerů v Němčicích snížil," uvedl starosta obce Němčice Josef Racek.

Za menší provoz kamionů s kontejnery mohou obyvatelé děkovat tlaku státu i samospráv na firmu Metrans provozující českotřebovský terminál. Její vedení pod jeho vlivem písemně požádalo dopravce, aby používali jako objízdnou trasu silnici první třídy přes Opatov a ne přes Němčice a dál kolem litomyšlského zámku.

Dosud hojně využívané silnice třetí třídy nejsou na takovou zátěž konstruovány, obce nemají podél nich chodníky a lidé nemají před rozměrnými těžkotonážníky kam uhýbat. Ale pro řidiče a jejich zaměstnavatele bylo až dosud výhodnější zkracovat si cestu k terminálu či z něho právě tudy.

Podle lidí pracujících na litomyšlském zámeckém návrší jezdí kolem zámku méně kamionů. Hodláme si to ověřit s pomocí kamerového systému, zatím jsme je však nepočítali," řekl vedoucí odboru místního a silničního hospodářství na litomyšlské radnici Pavel Jiráň.

K zlepšení situace pomohlo nedávné jednání, na které svolal hejtman generálního ředitele firmy Metrans, zástupce místních samospráv, státní správy, silničáře i policie.

Jednání se uskutečnilo v Semaníně, obci, která je svým způsobem nyní rozpolcená. "Někteří z těch, kteří bydlí ve směru na Zádolku a Opatov tvrdí, že se počet počet náklaďáků nesnížil. Já, která bydlí ve směru na Litomyšl zase říkám, že tudy kamiony už prakticky nejezdí," řekla starostka Semanína Marie Chalupová.

Rozpolcený je i hejtman Martin Netolický, který má na jedné straně radost z velkého investora v České Třebové, na druhé jeho uživatelé ničí silnice a obyvatelům vesnic o měst znepříjemňuje život.

"Sleduji vývoj počtu odbavených vozů a musím říci, že od počátku roku výrazně vzrostl. V současnosti se pohybuje okolo 1 350 vagonů týdně, což je přibližně pět tisíc manipulací na nově pořízených jeřábech. Zvýšená zátěž je kladena také na krajské silnice, protože každý týden přijede do terminálu přibližně 520 kamionů," řekl hejtman Martin Netolický.

Překladiště odbaví denně 25 párů nákladních vlaků

Moderní terminál s počátkem května rozjel v České Třebové svůj plný provoz. Po ukončení první z etap výstavby kontejnerového terminálu společnost Metrans o výměře 138 tisíc metrů čtverečních je schopné překladiště odbavit 25 párů vlaků za den.

V areálu překladiště je šest kolejí pro manipulaci s kontejnerovými vozy v délce 800 až 900 metrů. Vlaky se na nich mohou pohybovat rychlostí maximálně 30 kilometrů za hodinu, při sunutí 20 kilometrů. V další etapě se počítá s výstavbou opravny kontejnerů a vozů. Následovat by měla výstavba budovy pro vedení firmy a pro dispečerské pracoviště centrálního řízení kontejnerů ve střední Evropě.

"Nové kontejnerové překladiště otevírá mnohem větší prostor pro mezinárodní přepravu zejména směrem na východ. Význam České Třebové jako významného železničního uzlu tímto vzroste," dodal Martin Netolický.