Ve stavbě D35 končící v polích chce pokračovat řada zahraničních firem

  • 2
Silničáři zveřejnili seznam zájemců o stavbu prvních dvou úseků dálnice D35. Mezi více než desítkou uchazečů figuruje i několik firem ze zahraničí.

Otázka, kdo postaví dalších více než 27 kilometrů dálnice D35 za třípatrovou křižovatkou v Opatovicích nad Labem, má o něco blíže k odpovědi. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) předložilo seznam firem a jejich sdružení, které usilují o dvě několikamiliardové zakázky na stavbu páteřní silnice v Pardubickém kraji. Lhůta pro podání nabídek vypršela minulý týden.

„Písemnou žádost o účast v užším řízení podalo na každý úsek D35 čtrnáct zájemců,“ uvedl ředitel pardubické pobočky ŘSD Bohumil Vebr.

Zatím se ovšem jednalo jen o první kolo výběrového řízení, kde byly hodnoceny kvalifikační požadavky jednotlivých uchazečů. Druhé kolo, kde už se bude rozhodovat o vítězi, musí silničáři ještě vypsat.

„Po posouzení kvalifikace zájemců se předpokládá výzva k podání nabídek ve druhém čtvrtletí roku 2017,“ upřesnil Vebr.

Do tendru na stavbu „pětatřicítky“ se přihlásili tradiční velcí hráči na trhu dopravních staveb v České republice. Stavět dlouho očekávanou dálnici tak chce třeba Eurovia, Strabag, Alpine Bau, Hochtief, Swietelsky, M-Silnice, Metrostav či pardubická firma Chládek a Tintěra. Tyto společnosti usilují o přidělení zakázky většinou ve sdružení.

Ve hře jsou Španělé, Italové, Slováci, Němci či Turci

Vedle tuzemských firem však hodlá poslat své lidi a stroje do práce i řada zahraničních zájemců, kterých je celkem osm. Zastupují přitom různé evropské státy. Ve hře je například španělský stavební kolos Corsán - Corviam Construcción, který se přihlásil sám, španělskou firmu Acciona Infraestructuras si přizvala do soutěže společnost Imos Brno, která je označena jako vedoucí sdružení. O zakázku usiluje například také italsko - turecké sdružení firem Astaldi a IC Intas.

Dostatek zkušeností s výstavbou velkých dopravních staveb má i italská společnost Toto Costruzioni, která se hlásí společně s českým Geosanem. Italové přitom měli před pár lety na starosti stavbu Variante di Valico, což byl nejnáročnější úsek dálnice vedoucí skrz Apeninské pohoří mezi Florencií a Bolognou, na kterém bylo víc než 40 tunelů a stejný počet viaduktů. Na stavbě D35 počítají silničáři s vybudováním více než 300 větších či menších stavebních objektů.

Úplným nováčkem mezi zájemci je firma Euro-Asfalt sídlící v bosenském hlavním městě Sarajevu. Na spolupráci s českými firmami pak spoléhají němečtí zástupci. Těmi jsou Berger Bau a Porr Bau.

Kvůli velikosti zakázky šly firmy většinou do sdružení, samotnou nabídku podaly jen Skanska, slovenský Doprastav a již zmíněný španělský Corsán - Corviam Construccion.

Na vlastní síly na druhé části z Časů do Ostrova by spoléhal i Strabag. Na výstavbě této části by se chtěl podílet i další slovenský uchazeč, kterým je Váhostav - SK, jenž budoval či stále staví třeba několik úseků na hlavní slovenské dálnici D1.

Podle dříve předložených podkladů silničářů bude při výběru vítěze hrát hlavní roli z 90 procent cena. Zbytek tvoří délka záruční doby. Za 12,6 kilometrů dlouhý úsek z Opatovic do Časů předpokládají silničáři zaplatit vítězi přes 4,6 miliardy korun. Na druhém 14,5 kilometru dlouhé úseku z Časů do Ostrova mají náklady činit bezmála pět miliard. Po zkušenostech z tendrů na jiných stavbách však silničáři očekávají, že finální cena bude nižší.

Stavbu alternativní trasy z Čech na Moravu, která má ulehčit dálnici D1, by silničáři rádi zahájili do května 2018.

Výběr vítěze na vykopávky se protahuje

Nejdříve totiž musí trasu prozkoumat archeologové. A zde je zatím situace s výběrem vítěze na provedení záchranného výzkumu složitější. Zakázku ŘSD vypsalo už v polovině května a obálky po drobných průtazích otevřelo koncem září. Dosud však vítěz není znám.

„Stále probíhá posuzování kvalifikací jednotlivých uchazečů,“ upřesnil aktuální stav šéf silničářů Vebr.

Do výběrového řízení na zemní práce i samotný výzkum se totiž přihlásila téměř stovka zájemců, a to opět i z různých zemí Evropy.

Důkazem o plynulejším postupu v případě tendru na samotnou stavbu čtyřproudé komunikace budiž skutečnost, že zde ŘSD podalo oznámení o zakázce 20. září a termín pro podání nabídek nemuselo posunovat ani o den.

,