Budova starého nádraží v Ústí nad Orlicí, která čeká na budoucí využití.

Budova starého nádraží v Ústí nad Orlicí, která čeká na budoucí využití. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Obálky jsou rozlepené, o staré nádraží v Ústí usilují čtyři kupci

  • 6
Opuštěná nádražní budova v Ústí nad Orlicí je o krok blíže k tomu, aby našla nové využití. Na nabídku Českých drah reagovali čtyři zájemci, mezi nimiž nechybí ani zachránci, kteří zabránili demolici starého nádraží.

Dráhy za objekt, který je prohlášený za kulturní památku, požadovaly minimálně 1,4 milionu korun. Komise otevírala nabídky tento týden, přičemž inzerát oslovil čtyři potenciální kupce, a proto se státní dopravce rozhodl vypsat druhé kolo.

„Bude probíhat v nejbližších týdnech. Rozhodující bude nejvyšší nabídka,“ uvedl mluvčí ČD Radek Joklík.

O historickou budovu z roku 1874 stojící uprostřed kolejiště nejeví dráhy zájem, jelikož po nákladné modernizaci koridoru využívají nový prosklený objekt. V něm však podle zachránců z bývalého spolku Nádraží nedáme nenajdou cestující patřičné služby, a proto založili společnost Oustecké nádraží, která se do veřejné soutěže rovněž přihlásila.

Společnost, za kterou může jednat také známá režisérka Olga Sommerová, hodlá do budovy přezdívané Stará dáma „vrátit život“, který utichl s uzavřením pokladen v březnu minulého roku.

Podle jednoho z jednatelů Martina Kadrmana je dobré, že se našlo více zájemců a dráhy soutěž nezrušily. „Bál jsem se, že budeme jediní. Je dobré, že se přihlásil i někdo jiný,“ uvedl Kadrman. Kdo jsou další uchazeči však netuší.

„Zatím jsme nedostali žádné vyrozumění. O zbylých zájemcích nevíme nic. Koupí nádraží se ale naplní náš úmysl, aby budova ožila, ať už ji získá kdokoliv. Byli bychom spokojenější, pokud bychom ji koupili my. Do druhého kola se přihlásíme,“ potvrdil Kadrman, který čeká na upřesnění podmínek. Ze záměru prodeje totiž nejsou zcela jasné.

„Nabídka uchazečů ve druhém kole nesmí být nižší než jejich nabídka v kole prvním, jinak se považuje za neplatnou,“ stojí v dokumentu.

Jenže ze zadání není zřejmé, zda se za nejnižší nabídku považuje ta vzešlá ze všech, nebo musí uchazeč nabídnout více, než dal on sám.

„Nic bližšího jsme k tomu nedostali. Kolik však nabídneme, to sdělovat nebudeme,“ nechtěl poodhalit Kadrman.

Jisté je, že nabídku cen za budovu s plochou vnitřních prostor o rozloze téměř 1 790 metrů čtverečních může ovlivnit fakt, že k budově nevede žádná veřejná cesta. Případná nutná rekonstrukce by proto byla komplikovanější. Vedle drah se prostory nehodí ani Správě železniční dopravní cesty (SŽDC), která o ně při chytaném úplatném převodu majetku pod svoji správu nestojí.

„Budova je pro ČD zbytným majetkem a není součástí plánovaného prodeje části závodu SŽDC, protože tato státní organizace pro ni také nemá využití a v rámci prodeje části závodu může od ČD odkoupit pouze ty nemovitosti, které potřebuje k provozování dráhy nebo k odbavení cestujících,“ dodal mluvčí drah Joklík.

Společnost Oustecké nádraží by ve vícepatrové budově ráda provozovala restauraci či kavárnu. V horní části by pak mohli být byty k pronájmu.