Budova starého nádraží v Ústí nad Orlicí, která čeká na budoucí využití.

Budova starého nádraží v Ústí nad Orlicí, která čeká na budoucí využití. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Zachránili nechtěné nádraží před demolicí, nyní se stali jeho majiteli

  • 8
Opuštěná výpravní budova na nádraží v Ústí nad Orlicí má nového majitele. Hodnotící komise určila vítěznou nabídku - tu podala společnost Oustecké nádraží. Za ní stojí lidé, kteří před lety zabránili zbourání historické budovy.

Dozorčí rada Českých drah vybírala ve druhém kole pouze ze dvou nabídek. Nakonec uspěla ta ve výši 1,45 milionů korun podaná společností, která vznikla za účelem odkupu budovy z devatenáctého století. Oproti prvnímu kolu dala společnost o pouhých 40 tisíc korun navíc.

„Nabídli jsme maximum toho, co jsme mohli a chtěli dát,“ sdělil jeden z jednatelů Martin Kadrman, který v roce 2010 spolu i se známou režisérkou Olgou Sommerovou úspěšně bojoval o záchranu objektu přezdívaného Stará dáma.

Vícepatrová budova stojí uprostřed kolejí a je prohlášená za kulturní památku. I z toho důvodu bude těžší provést její nutnou rekonstrukci. Větší překážkou však je fakt, že kromě podchodu k ní nevede žádná veřejně přístupná cesta pro auta. Přesto mají noví majitelé s oživením budovy velké plány.

„Na prvním místě nám jde o restauraci a přízemí, kde by lidé mohli počkat na vlak a nestáli v dešti. To můžeme udělat bez ohledu na to, zda funguje restaurace. Ta se bude muset opravit, což bude nutné konzultovat s památkáři,“ přiznává Kadrman, který nyní čeká na zaslání kupních smluv.

Po zapsání do katastru nemovitostí se vlastníci chtějí pustit do práce. Viditelné změny by se mohli cestující dočkat v průběhu jary či počátkem léta. Vedle restaurace by měla v objektu fungovat i pekárna. V horním patře by chtěli noví majitelé zřídit bytové prostory. První potenciální nájemník se jim prý už ozval.

Do budovy odmítly investovat jak Dráhy, tak i Správa železniční dopravní cesty. Pro obě instituce byla nepotřebná. Odkup odmítlo i město. Přesto s ním hodlají zástupci společnosti spolupracovat.

„Pokud by město chtělo na opravu přispět, budeme samozřejmě rádi, ale podle posledního stanoviska zastupitelstva můžeme sice čekat podporu, nikoliv však finanční. Nevadí nám to, jelikož víme, že město má své možnosti a priority,“ dodal Kadrman.

Svému účelu přestala budova sloužit v březnu roku 2014. Od té doby je zavřená.