Letiště Pardubice

Letiště Pardubice | foto: Michal Klíma, MAFRA

Pardubické letiště se chce do nového terminálu pustit vlastními silami

  • 2
Počet cestujících na pardubickém letišti prudce stoupá. Další rozvoj brzdí malý terminál. Už roky se mluví o stavbě nového, který by měl nést jméno aviatika Jana Kašpara. Nyní se však konečně začíná něco dít.

Dost řečí o možných dotacích z Evropské unie, dost čekání na tajemného zahraničního investora. Šéfové společnosti East Bohemian Airport (EBA), která provozuje pardubické civilní letiště, se rozhodli, že zkusí postavit nový terminál za stovky milionů korun svými silami.

"Počítáme s úvěrem, příjezdové komunikace by mohli zainvestovat naši akcionáři, tedy město a kraj. Máme spočítáno, že úvěr budeme schopni splatit," uvedl ředitel společnosti EBA Jan Andrlík.

Letiště Pardubice

Rok a počet pasažérů

2002 - 3 862

2004 - 46 999

2006 - 71 500

2008 - 93 700

2010 - 62 302

2011 - 65 246

2012 - 120 000

Kam se z Pardubic létá:

Pravidelné linky létají do Moskvy a Petrohradu. V létě odlétají charterové lety i do Bulharska, Turecka, Řecka, Černé Hory, na Mallorku, do budoucna zřejmě přibudou i Kanárské ostrovy.

O novém terminálu se ve městě mluví už deset let. Nasnadě je tak otázka, proč někoho nenapadlo zkusit stavbu zafinancovat z "obyčejného" úvěru mnohem dříve. Odpověď je ale jasná.

Letiště loni zažilo rekordní rok, když odbavilo 120 tisíc lidí. Navíc už během ledna a února letiště odbavilo dvakrát více cestujících než v loňském roce a zdá se tak, že firmu EBA čeká další ekonomicky úspěšný rok.

"Potvrzuje nám to stoupající trend počtu odbavených letadel a také víme o zájmu leteckých společností i cestovních kanceláří o další naše služby a o navýšení počtu letů," řekl Jan Andrlík.

A protože podle něj bude tento trend pokračovat, je nový terminál téměř nutností. Ten stávající totiž další nápor pasažérů z kapacitních důvodů nezvládne.

"Jsme jedním z pěti mezinárodních letišť v České republice a naší povinností je cestujícím poskytnout stoprocentní servis. Kapacita současného terminálu je nedostatečná, nedokážeme například odbavit dva lety současně. Přicházíme tím o nemalé výdělky, protože zájem leteckých společností o Pardubice je, a my je musíme prozatím odmítat," uvedl předseda představenstva společnosti East Bohemian Airport Jiří Skalický.

Letiště má připravený projekt nového terminálu, který nabídne nejen nové odbavovací prostory umožňující i oddělení cestujících mířících do a mimo schengenský prostor, ale také nové příjezdové komunikace, parkoviště či restauraci s vyhlídkou na letištní plochu.

"Odhadované náklady na výstavbu nového terminálu se pohybují v řádech stamilionů korun," dodal Andrlík s tím, že společnost už zažádala o projednávání vlivu stavby na životní prostředí (tzv. EIA). Bez zmíněného dokumentu nelze získat stavební povolení.

Letiště je oblíbenou destinací především ruských leteckých společností, pravidelné linky létají do Moskvy a Petrohradu.

Do letového řádu na letošní rok je zařazeno 15 pravidelných letů do Ruska týdně, společně s chartery pak některé dny bude létat až sedm spojů denně. Přes další navyšování provozu však EBA prý nepřekračuje povolené počty letů.