"Loutkové divadlo nejsou jenom kašpárci," říká k volbě ředitelka Simona Chalupová. Ta si už při vyhlášení soutěže velmi přála změnu. Původní logo od Jana Hlíny sice akcentovalo lidovost, ale na propagačních materiálech vypadalo jako flek.
"Chtěli jsme také ukázat, že loutky původně nebyly jen pro dětské diváky. Kašpárek se stal symbolem až v padesátých letech minulého století. Souviselo to s povinným repertoárem a dodnes se z toho loutková divadla těžko dostávají," konstatovala Chalupová.
Zleva návrhy loga, které skončily na druhém a třetím místě a dva, které zaujaly. Celkem přišlo 81 návrhů.
Nový logotyp podle ní dobře vystihuje změny, kterými prochází i loutkářské muzeum. To se ani v nové koncepci, která jde ruku v ruce s rekonstrukcí prostor historického Mydlářského domu, od dětských návštěvníků neodvrací (více o rekonstrukci muzea čtěte zde).
"Chceme se stát muzeum dokumentujícím a prezentujícím loutkářství nejen v jeho tradici, ale i ve spojení s novými médii. Zachycovat nejen jeho minulost, ale i současný vývoj doma i ve světě," uvedla ředitelka.
Vodítko jako tepna oživující loutku
Do tohoto záměru se trefili grafici ze sdružení Mančaft v čele s Michalem Kukačkou.
Michal Kukačka a sdružení MančaftMančaft je sdružení autorů, které se přirozeně zformovalo kolem Fakulty umění a designu UJEP v Ústí nad Labem. Zabývají se širokým spektrem činností od grafického designu a typografie přes fotografii, ilustraci nebo komiks až po webdesign. Michal Kukačka Absolvoval na UJEP grafický design, má za sebou několik realizací, například s Jiřím Tomanem vytvořil logo pro Severočeskou vědeckou knihovnu v Ústí nad Labem. |
"Pojmout logotyp takto byl jeden z prvních nápadů. "Chtěl jsem jít proti proudu ve smyslu, že to bude obrázek a text. Šlo o propojení myšlenky principů o čem je divadlo, jak funguje," řekl Kukačka.
Tvůrci se inspirovali momentem propojení lidského elementu s loutkou, tedy linií vodítka. Je to podle nich tepna, která dává loutkám oživení.
Jako součást logotypu vznikl i znak muzea, který lze použít při slavnostních příležitostech. Vychází ze znaku Chrudimi a přestavuje orlici jako loutku. V návrhu bylo také grafické zapracování loga do pozvánek k oslavám 40. výročí založení muzea.
Sedmičlenná komise vybírala z celkem 81 návrhů, což bylo podle ředitelky příjemné překvapení. V první fázi byli někteří členové pro zachování kašpárkovského motivu, nakonec se ale podle Chaloupkové nechali argumenty přesvědčit pro radikálnější změnu stylu.
Na druhém místě skončilo logo, které bylo obměnou toho současného. Další návrhy, která muzeum poskytlo ke zveřejnění, využívají motiv rolničky nebo vodítek podobně jako vítěz soutěže. Ten dostane honorář 40 tisíc korun.