Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nesahejte nám na lokálky, protestují tisíce lidí proti rušení vlaků

  18:24aktualizováno  18:24
Radní Pardubického kraje chtějí posílit autobusovou dopravu na úkor vlaků. Z některých tratí úplně či částečně zmizí tradiční lokálky. Lidé se bouří, nadávají a sepisují petice.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jan Strouhal, MAFRA

"Obáváme se, že výsledkem chystané analýzy společnosti Oredo bude zrušení osobní vlakové přepravy na trati Štíty - Dolní Lipka. S tímto záměrem nesouhlasíme a žádáme okamžité zastavení všech kroků vedoucích ke zrušení osobní železniční dopravy na uvedené trati," píší autoři jedné z petic.

Další se týká trati Hanušovice -Dolní Lipka. "Budeme také spouštět internetovou petici, aby se dostala k co nejvíce lidem," uvedl jeden ze spoluautorů Miroslav Drobný. Pod každou ze dvou petic sebrali organizátoři zatím zhruba 2000 podpisů.

Rušení či omezování vlakových spojů odmítají i obyvatelé dalších oblastí, například podél trati Žďárec u Skutče - Pustá Kamenice na Chrudimsku.

"Vlakové spoje mají být v plné výši nahrazeny autobusovými. A tomu snad někdo věří? Já tedy ne. Je mi jasné, že časem se ukáže, že ten či onen spoj je nerentabilní, dostatečně nevyužívaný a bude jich ubývat. Vše to spěje k tomu, že trať bude dřív či později zrušena úplně. Zaroste travou, koleje si rozkradou sociálně slabší a nepřizpůsobiví občané. A zbudou nám jen vzpomínky," varuje na webových stránkách Krouny Lenka Balounová, která zdůrazňuje, že železniční doprava je ekologická.

Autobusy jsou levnější, tvrdí krajští radní

Představitelé kraje si však za rozhodnutím šetřit na vlacích stojí. "Jestliže Pardubický kraj platí u autobusové dopravy prokazatelnou ztrátu 18 korun za kilometr a u železnice ztrátu 92 korun na kilometr, pak už nechceme platit tuto částku tam, kde jezdí jen jednotky cestujících a jednodušší by bylo odvézt je taxíkem," řekl náměstek hejtmana a radní pro dopravu Jan Tichý.

Podle něj bude v celkovém objemu vlaková doprava na území kraje zachována a doprava autobusy se zvýší přibližně o deset procent. Ušetřené prostředky se totiž použijí pro posílení vlakových spojů tam, kde jsou hojně využívány.

Osobní vlaky by mohly přestat jezdit také na tratích mezi Heřmanovým Městcem a Prachovicemi na Chrudimsku, Moravskou Třebovou a Chornicemi na Svitavsku a Borohrádkem a Holicemi na Pardubicku. Anebo po vzoru úseku mezi Vysokým Mýtem a Litomyšlí zvolí kraj po dohodě se samosprávami kompromis a autobusy nahradí jen několik vlakových spojů.

Podle náměstka Tichého není v žádném případě vhodné mluvit o rušení tratí kdekoliv. Pardubický kraj může maximálně "neobjednat přepravu" po nich. Vlastní zrušení by bylo věcí správy železniční dopravní cesty. "Soukromý dopravce nebo sdružení obcí by přece mohlo trať dále využívat a provozovat," tvrdí Tichý.





Hlavní zprávy

Přestěhovali jste se?
Přestěhovali jste se?

Nové kamarádky v okolí najdete na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.