Obnova vozového parku nemocnic v Pardubickém kraji je každoroční (ilustrační foto).

Obnova vozového parku nemocnic v Pardubickém kraji je každoroční (ilustrační foto). | foto: ZZSHK

Místo latvií volkswageny, místo roušek biovaky a stálá masáž srdce

  • 2
Podmínky pro zdravotnické záchranáře v regionu se zlepšují. Pro svých šestnáct základen v Pardubickém kraji si mohou dovolit každoročně nakoupit až šest sanit s plnou výbavou.

V čase neustálého žehrání na cokoli je velmi příjemné slyšet větu. „Rok od roku jsme modernější, lepší, rychlejší - a nechci si ani stěžovat, že máme málo peněz.“ Jejím autorem je ředitel Zdravotnické záchranné služby Pardubického kraje Pavel Svoboda.

Je fakt, že záchranářům trvá cesta s pacienty do nemocnice kvůli ucpaným silnicím déle než před lety. Na druhou stranu jsou posádky těchto aut schopny poskytnout už při cestě do nemocnice mnohem účinnější pomoc než dřív.

Dnešní sanitky umožňují například přehřáté pacienty zchladit, jindy podchlazené zase zahřát. Zvony provádějící nepřímou srdeční masáž nahrazují úsilí zdravotníka a umožňují srdeční masáž bez jakéhokoli přerušení.

„Máme k dispozici dávkovače léků, pořizujeme monitory defibrilátorů, analyzátory oxidu uhelnatého a další přístroje. Vše je snadno ovladatelné. I nosítka jsou lehčí,“ uvedl Svoboda.

Auta záchranářů mají lepší odpružení než standardní dodávky, aby se v nich minimalizovaly otřesy a pacient tolik netrpěl. Řidiči velmi oceňují parkovací senzory při couvání ve dvorcích či uličkách. Od příštího roku budou jejich vozidla opatřena kamerami sledujícími provoz před vozidly, v případě potřeby bude obrazový materiál z nehody k dispozici.

Když Pavel Svoboda začínal, jezdil na latvíích a renaultech. Dnes šéfuje firmě s jinými značkami.

„Neuzavíráme se žádnému dodavateli, ale z větších sanit máme většinou volkswageny, v menšině mercedesy a také máme pár starších fordů. Jako menší sanitu jen pro lékaře záchranné služby a řidiče záchranáře používáme speciálně vybavený vůz Škoda Yetti,“ řekl ředitel krajské záchranky.

U těchto aut používá řidič automatickou převodovku, aby se nemusel věnovat řazení a měl víc času na navigaci i komunikaci s dispečinkem.

Dříve nestačily peníze na přirozenou obnovu sanitek, nyní se to už daří. V posledních pěti letech se investovalo jen do vozového parku přibližně 60 milionů korun, i s vybavením 100 milionů. Vedle krajských a státních peněz pomohly i fondy Unie a dárci. V Pardubickém kraji jezdí záchranka 27 vozidly, z toho je 22 sanitek.

Obnova vozového parku má svůj systém

Každý rok se obměňuje přibližně šest vozů. Sanitky každoročně najedou zhruba 40 až 50 tisíc kilometrů, proto tento systém umožní do pěti let obměnit celý vozový park. V letošním roce zdravotníci zakoupili pět velkých vozů a jeden malý.

Cena jednoho speciálně přestavěného vozidla je kolem 1,5 milionu korun. Další jeden milion korun stojí specializované záchranářské vybavení - defibrilátor, ventilátor, vakuové dlahy, dávkovače léků a infuzí, transportní prostředky.

Starší sanity, které už najely 150 až 200 tisíc kilometrů, slouží jako záloha pro případ větších nehod, období technických kontrol, přezouvání pneumatik a podobně. „Při 27 posádkách by se jednou za pět let mělo dostat s novým autem na každou posádku v kraji,“ řekl Pavel Svoboda.

Pardubická záchranka poskytuje neodkladnou přednemocniční péči celkem na 16 výjezdových základnách, odkud by měla být schopna zasáhnout do 20 minut. Třeba v Holicích, Hlinsku či Červené Vodě stačí jedna sanitka, v Moravské Třebové či Vysokém Mýtě mají záchranáři dvě posádky, v okresních městech tři a v Pardubicích pět.

Záchranná služba musí být připravena i na mimořádné události a hromadná neštěstí, jako jsou vykolejení vlaků, pády budov či letadel a průmyslové havárie. Nedávno například také prezentovala dva nové speciální transportní biovaky pro infekční pacienty podezřelé z nakažení ebolou či SARS.