Na třídě Míru V Pardubicích se stále čile pracuje. Hlinitá místa postupně...

Na třídě Míru V Pardubicích se stále čile pracuje. Hlinitá místa postupně zakrývá nová dlažba, která je však poměrně křivá. Magistrát ji proto nechce zaplatit. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Nově položená dlažba není rovná. Magistrát ji proto odmítá zaplatit

  • 12
Vedení Pardubic odmítá převzít a tím pádem i zaplatit hotové části dlažby na opravované třídě Míru. Práce je podle města nekvalitní. Stavební firma to svádí na chyby v projektu a na to, že lidé mohli chodit po ještě nedodělaném chodníku.

Z nově pokládané dlažby se stala nejsledovanější část opravované pardubické třídy Míru. Dlažba je v těchto dnech nejvíce na očích a o její kvalitě pochybují nejen lidé procházející rozkopanou ulicí, ale už také politici z vedení města. Dlažba je přitom součástí opravy ulice za 120 milionů korun.

Město proto odmítá práci převzít a primátorka Štěpánka Fraňková se dokonce „obula“ do kvality dlaždičů ze stavební firmy. „Náš stavební dozor není spokojený s tím, jak vypadá pokládka dlažby na třídě Míru. Podle našich odborníků je to dáno hlavně ne úplně vysokou kvalitou a počtem dlaždičů,“ uvedla Fraňková.

Dlažbu však neprovádí společnost Syner, tedy dodavatel stavby. Jako subdodávku ještě přes jednu firmu ji provádí pardubická společnost Miroslava Čingera. Její předák Martin Louvar však říká, že chyba je někde úplně jinde.

„Pominu-li chyby v projektu, tak největším neštěstím bylo, když nás nechali dělat novou dlažbu za pochodu, kdy po ní mohou chodit lidé ještě dřív, než ji řádně usadíme,“ uvedl Louvar.

S tím souhlasí i primátorka. „Je jasné, že se dlažba nepokládá dobře, když přes ulici neustále procházejí lidi. Sama jsem pozorovala dělníky a bylo mně jich líto. Nedokážu si představit, že něco dělám a neustále mi po tom někdo chodí,“ uvedla Štěpánka Fraňková.

Tím ovšem trable dělníků s pokládkou nekončí. Louvar poukazuje také na to, že je otázkou, jak se v budoucnu bude chovat společná pokládka dvou typů žuly, u kterých je různá kvalita a tím pádem zároveň i jiná přesnost opracování. „Nepodaří se nám potom přesně dodržet požadavky na rozměry spár mezi kostkami,“ říká Louvar.

Oprava třídy Míru

* 2002 - Město vypsalo soutěž na přestavbu třídy Míru. Vyhrál ji architekt Jaromír Walter.

* 2006 - Zastupitelé odhlasovali, že vznikne pěší zóna bez dopravy.

* 2007 - V petici 18 tisíc lidí uvedlo, že chtějí čistou pěší zónu bez jakékoliv dopravy.

* 2010 - Radní se poprvé pokusili revidovat rozhodnutí o pěší zóně.

* 2011 - Zastupitelé už potřetí schválili čistou pěší zónu.

* 2012 - Primátorka Fraňková dosáhla svého, zastupitelé trolejbusy v ulici částečně nechali.

* 2013 - Město získalo povolení stavět, vybralo firmu Syner.

* 2014 - Stavba oficiálně začala na začátku března. Hotovo má být na konci února 2015. Stavba vyjde zhruba na 120 milionů korun.

* 2014 - Několik měsíců po zahájení stavby vyvstávají problémy s první částí opravy a město odmítá převzít nekvalitně položené žulové kostky.

Problém je, že na podobné práce není žádná norma ani přesná specifikace v projektu. Přesné instrukce k pokládce a spárování dlažby dostali dlaždiči až poté, co se zvlněné řady žulových kostek dostaly pod palbu kritiky jak města, tak lidí, kteří mohou sledovat práci dělníků doslova v přímém přenosu. Jenomže to už byly tisíce čtverečních metrů položeny.

Další potíž spočívá v tom, že není zcela jasné, v jaké výšce má vlastně dlažba být. Na jedné straně se vychází z úrovně původního povrchu, na straně druhé je třeba splnit normy pro bezbariérové přístupy do některých budov na třídě Míru.

Dříve než si stavebníci s investorem tuto věc vyjasnili, čekalo dlaždiče opětovné rozkopání již několika hotových úseků.

„Museli jsme už na třech místech překopat hotovou dlažbu a položit ji znova, třeba o dva centimetry výše. Jeli jsme totiž podle stávající výšky terénu a pak teprve přišel požadavek, aby v daném úseku byla dlažba výše. A následně klidně znova, tentokrát třeba o dva milimetry níže,“ uvedl Louvar.

Jenomže položit žulovou dlažbu v historické části už dokázali v mnoha městech. Kde se tedy v Pardubicích stala chyba?

Louvar říká, že na všechny možné komplikace a chybějící instrukce upozorňovali. Radnice oponuje tím, že stavební firma má tyhle věci zvládnout a že důvodem problémů je fakt, že dodavatel stavby nemá dostatek dobrých dělníků.

„Dokonce se lidé z našeho stavebního dozoru snaží pro firmu sehnat dlaždiče, aby jí pomohli. V každém případě město žádný kus dlažby zatím nepřevzalo ani nezaplatilo,“ uvedla primátorka Fraňková.