Nehoda Boeingu v Pardubicích v srpnu 2013 | foto: Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod

Piloti zastavili boeing až na trávě. Dodržujte osnovy, radí inspektoři

  • 18
Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod vyšetřil loňskou událost na pardubickém letišti. Boeing 737 společnosti Travel Service přejel o sto padesát metrů dráhu a skončil v trávě. Podle inspektorů piloti nedodrželi standardní postupy.

Nehoda se stala loni 28. srpna odpoledne letu z bulharského Burgasu do Česka. Na palubě letadla cestovalo 191 lidí, z toho tři děti (více o nehodě jsme psali také zde).

Už tehdy panoval názor, že vše byla chyba pilotů. Teď jej vyšetřovací komise potvrdila.

"Příčinou vyjetí letadla bylo nedodržení provozních postupů letovou posádkou a nesprávně zvolený způsob přistání s letadlem typu Boeing B737-800 za daných podmínek na pardubickém letišti," zní závěr zprávy.

Podle všeho se na nehodě podepsalo více faktorů. Jednak to byla mokrá ranvej, dále vítr, který při přistání foukal letadlu "do zad" a vzápětí se také ukázalo, že nejde zpětný chod pravého motoru.

Piloti už uvažovali o takzvaném go-around, tedy obletu ranveje a přistání proti větru. Pár minut či spíše desítek vteřin před dosednutím se však vítr poněkud zklidnil, a tak přistání pokračovalo podle plánu.

"Jako do peřin..," komentoval pak dokonce hladké dosednutí letadla kapitán a současně provedl vysunutí brzdících klapek. Druhý pilot zároveň s ohledem na nefunkční reverz pravého motoru přepnul levý motor do režimu volnoběžných otáček.

V tu chvíli už oba piloti tušili, že letadlo nedobrzdí. Kapitán okamžitě změnil brzdící režim boeingu a opět zapnul naplno zpětný chod levého motoru, aby maximálně zvýšil brzdný účinek letadla.

"Kapitán reagoval nastavením maximálního reverzu levého motoru a současným maximálním brzděním a směrovým řízením se snažil řídit letadlo vlevo od osy dráhy mimo světelnou řadu, kterou měl před sebou," popisuje poslední vteřiny jízdy letadla vyšetřovací zpráva.

Letadlo se posléze zastavilo až 156 metrů za koncem přistávací dráhy, navíc otočené o 90 stupňů. To už se k němu sjížděli technici a záchranáři. Na místě zjistili, že nikdo nebyl zraněný ani letadlo není nijak poškozené.

Pravé příčině nedostatečného brzdění asi porozumí spíše jen odborníci. Komisaři uvádějí, že při dosedací hmotnosti letounu 65 tun bylo chybou použít brzdový režim označený AB 2 a vysunout brzdící klapky na 30 stupňů. Na to by totiž potřeboval letoun délku přistávací dráhy přes dva a půl kilometru, což v Pardubicích není.

"Při konfiguraci na přistání klapky 40 procent a režim brzdění AB3 nebo MAN FULL BRAKE vyjde základní vzdálenost přistávací dráhy 1 840 metrů. Pro takto zvolenou konfiguraci by tak byla vytvořena dostatečná záloha vzdálenosti ke konci dráhy," říká vyšetřovací zpráva.

Proto komisaři dospěli k názoru, že by si měli piloti společnosti Travel Service více hledět platných instrukcí během přistání. A z jejich závěrů vyplývá i to, že se podobný incident nestal poprvé.

"Vzhledem k opakovanému výskytu podobné události společnost zreviduje výcvikové osnovy letových osádek a metodiku pro výpočet potřebné délky přistání na kontaminovaných drahách," zní doporučení pro společnost Travel Service.

Ta zatím o závěrech úřadu nevěděla. Mluvčí Vlaďka Dufková si zprávu nechala zaslat e-mailem s tím, že se společnost vyjádří později.