Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autoklub vytipoval kritické úseky, začíná boj o peníze z Unie

  10:24aktualizováno  10:24
Ústřední automotoklub a policie vytipovali v Pardubickém kraji nejnebezpečnější silniční úseky, které by co nejdříve potřebovaly upravit. Jednou ze šancí, jak to provést, je sehnat peníze z Bruselu.
Vytipování nebezpečných úseků má za cíl zabránit opakování podobných obrázků. (Ilustrační snímek)

Vytipování nebezpečných úseků má za cíl zabránit opakování podobných obrázků. (Ilustrační snímek) | foto: HZS Libereckého kraje

Silnice v Pardubickém kraji patří k nejnebezpečnějším v celé republice. Podle poslední rizikové mapy ÚAMK a Policie České republiky jsou na tom nejhůře tři kraje: Liberecký, Pardubický a Středočeský.

"Mezi vůbec nejrizikovější v zemi patří úseky silnic mezi Jablonným nad Orlicí a Červenou Vodou na silnici I/11 a z hraničního přechodu s Polskem v Dolní Lipce přes Králíky a Lanškroun do Svitav," uvedl mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

Politici i silničáři teď budou usilovat o to, aby na úpravy silnic přišly peníze z Evropské unie. I přesto, že silnice první třídy jsou majetkem státu a stát by se měl starat o jejich vylepšení, hejtman Martin Netolický bude o jejich dalším osudu jednat.

Ve hře jsou peníze pro roky 2014 až 2020

Řidiči nemohou podle něj počítat s tím, že náprava bude zjednaná okamžitě. Teď se ale rozhoduje, kolik prostředků a kam v letech 2014 až 2020 z Unie přijde. "O prostředky na silnice budeme samozřejmě žádat," ujišťuje hejtman.

Že o peníze z Unie na úpravy kritických míst bude usilovat Ředitelství silnic a dálnic, potvrdila jeho tisková mluvčí Martina Vápeníková.

Podle hejtmana by celkově situaci pomohla rychlostní komunikace R 43 ze Starého Města u Moravské Třebové ke státní hranici s Polskem. "Zatím se ale jedná hlavně o R 35 a R 43 z Brna po Staré Město. Pokračování je tedy věcí dalšího vyjednávání," uvedl hejtman.

O tom, že peníze z evropských fondů na silnice do kraje nakonec dorazí, je přesvědčen mluvčí Regionální rady soudržnosti Severovýchod Martin Škeřík.

"Finance z Bruselu na rozvoj silnic v příštích pěti letech určitě budou," říká Škeřík, podle něhož se v příštím období do roku 2020 budou podporovat zejména projekty s větším přesahem.

"Finance budou směřovat hlavně do školství, budování infrastruktury a dopravy," uvedl mluvčí.

Nyní ale peníze nejsou. Takže i přesto, že jde o jedny z nejnebezpečnějších silnic v zemi, pardubické Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) s většími úpravami zatím nemůže počítat.

Udělat silnice v těchto úsecích bezpečnějšími ale bude v budoucnu obtížné. "Silnice I/11 i I/43 tady vedou hornatým územím a nehodovost není způsobena jen technickým stavem komunikace," říká Hana Jarolímová, vedoucí úseku výstavby pardubického ŘSD.

Pomohou bezpečnosti kruhové objezdy?

Řidiči osobních automobilů i kamionů to ale vidí jinak. "Aby se u nás zvýšila bezpečnost na silnicích, budou podle mě potřeba tři věci: Dostavba nešťastné pětatřicítky, o níž všichni vědí a mluví, a přitom se pořád nic neděje. Chybí také obchvaty měst. Na jedno ani na druhé ale nejsou peníze. A pak jsou tu kruhové objezdy. Relativně nejlevnější a nejrychlejší cesta, jak bezpečnost zvýšit," myslí si dlouholetý řidič kamionu Peter Voltemar.

Mluvčí ŘSD Martina Vápeníková ale tohle řešení nějak nadšeně nevítá. "Kruhové objezdy mimo obec se povolují výjimečně. Kvůli normám, bezpečnosti a plynulosti provozu. Navíc nám nechtějí kruhové objezdy mimo obec povolovat policisté," uvedla.

Řidiči kamionů se nechuti ke kruhovým objezdům diví. "Kolotoče nejsou všelék. Ve Francii nebo Británii jich je ale spousta. A často je to v hornatém terénu. Určitě je to nejbezpečnější způsob, jak zabránit těžkým haváriím," dodává Voltemar.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Primátor Martin Charvát a generální manažer Dynama Dušan Salfický.
Místo zisku ztráta. Radní plánují nalévání peněz do hokejového Dynama

HC Dynamo Pardubice je v těžké finanční situaci. Loňská barážová sezona nakonec skončila se ztrátou ve výši 14 milionů korun. Kumulovaná ztráta klubu je už...  celý článek

Centrem záplav v centrální části města byl hotel Avion.
Ústí nad Orlicí vzpomíná na povodeň před 20 lety. Byl to pekelný zážitek

Výročí 20 let od rozsáhlé povodně v Ústí nad Orlicí připomíná tamní muzeum společnou výstavou téměř 40 autorů, kteří do ní po oslovení muzeem přispěli svými...  celý článek

Kolona stojících aut před křižovatkou v Sezemicích.
VIDEO: Objížďka vytvořila u Pardubic špunt, semafory nahradila policie

Velké dopravní komplikace způsobilo na silnici I/35 uzavření páteřního tahu Pardubickým krajem. Na objízdné trase jezdí tisíce osobních i nákladních aut i přes...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.