Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Šedivci nechtějí další mrtvé. Starostové požadují kruhový objezd

  16:08aktualizováno  16:08
Tři lidé zahynuli přesně před dvěma týdny při nehodě dvou aut na nebezpečné křižovatce u Šedivce. Možná zbytečně. Policie i místostarosta Šedivce už delší čas požadují její úpravy. Marně.

Místostarosta Šedivce Martin Lorenc uprostřed záplavy značek na nebezpečné křižovatce. Foto: Radek Kalhous, MAFRA

Kdyby se vybírala nejnepříjemnější křižovatka v Pardubickém kraji, křížení hlavního tahu na Moravu I/11 se silnicí k pastvinské přehradě u Šedivce mezi Žamberkem a Jablonným nad Orlicí by aspirovalo na přední umístění.

Je tu matoucí dopravní značení, les bránící ve výhledu i dlouhý rovný úsek na hlavní silnici, po které auta rozhodně nejezdí devadesátkou.

"O úpravu dopravního značení nebo jiná bezpečnostní opatření usilujeme na různých úrovních řadu let. Před pěti roky jsme třeba žádali, aby se tu vybudoval kruhový objezd. To ale podle Ředitelství silnic a dálnic mimo obec nejde," říká místostarosta Šedivce Martin Lorenc, který je zároveň učitelem autoškoly.

Kdo někdy jel na křižovatku z Letohradu, tuší, v čem je největší zákeřnost křižovatky.

Nejprve šlápnou na plyn, pak rychle brzdí

"Když jedete od Letohradu po krásné široké silnici, kde je značená hlavní silnice s vedlejší odbočkou do vsi, nabudete dojmu, že jedete po hlavní dál. A že je o padesát metrů dál stopka, toho si řada šoférů ani nevšimne," říká Lorenc.

Výborně to ostatně dokresluje fotografie nad tímto článkem.

Podle dopravního inženýra okresního ředitelství policie v Ústí nad Orlicí Jiřího Kaplana celé stavební řešení téhle křižovatky odporuje jakékoli logice. Také on potvrzuje, že příjezd z vedlejší silnice II/370 od Letohradu skutečně vypadá velmi velkoryse a na řidiče psychologicky působí, jako by šlo o silnici hlavní.

"K tomu připočtěte fakt, že na jedenáctce se tady dá jet třeba sto třicet nebo i víc a že to řidiče vyloženě svádí. A pak když doslova vlétnou do křižovatky i přes značení omezující rychlost, malér je na světě. A nemusí jít jen o mladé kluky, jak se často traduje," řekl Kaplan.

I on v minulosti navrhoval změny. Na to, o jak nepříjemnou jde křižovatku, se tu v posledních letech neděly žádné dramatické nehody. Za šest a půl roku tu policie evidovala jedenáct havárií s jedním těžce a osmi lehce zraněnými. To ale už neplatí.

Starosta Letohradu žádá po tragédii změny

Při nehodě před dvěma týdny se odehrála havárie, před kterou místostarosta Šedivce i policisté řidiče varují. Osobní vůz nedal přednost a vjel od Letohradu na hlavní silnici, kde do něj narazil další automobil.

Tato tragická událost může něco změnit. Starosta nedalekého Letohradu Petr Fiala poslal dopis šéfovi Ředitelství silnic a dálnic a na Státní fond dopravní infrastruktury, kde žádá o postavení kruhového objezdu. Stejný krok zvažují i na radnici v Šedivci.

"Zkusíme také oslovit pana hejtmana, aby nám pomohl," uvedl místostarosta Lorenc. Naději na úspěch mají ale pramalou.

"Kruhové objezdy se mimo obec povolují výjimečně. Kvůli normám, kvůli bezpečnosti a plynulosti provozu. Navíc nám nechtějí kruhové objezdy mimo obec povolovat policisté," uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Podle experta by kruhový objezd bezpečnost ohrozil

Jako reálný nevidí kruhový objezd ani policejní expert Kaplan. "Kruháky jsou výborná věc, ale na takové místo jako je Šedivec se nehodí. Naopak by tu mohl způsobit řadu potíží a ohrozit bezpečnost provozu," myslí si.

Nehoda u Šedivce

Na silnici I/11 mezi Žamberkem a Jablonným nad Orlicí nedaleko Letohradu zemřeli 19. července při střetu peugeotu a renaultu tři lidé. Další člověk byl těžce zraněn, zraněné bylo i dítě, které cestovalo v jednom z vozů. Těžce zraněného pacienta převezl do nemocnice vrtulník, dítěte se ujali záchranáři v sanitce.

Daleko účinnějším, levnějším a schůdnějším řešením by podle něj bylo upravit křižovatku, aby se příjezd od Letohradu zúžil pouze na dva pruhy. Na škodu by nebylo také zlepšit výhled na hlavní silnici, jemuž dnes překážejí vzrostlé stromy.

"Navíc bych doporučil instalovat akustické brzdy. To jsou takové retardéry, které známe z kolejí nebo začátku obytných zón. Byl by to určitě další psychologický moment, který by řidiče upozornil, že jim může hrozit nebezpečí," míní Kaplan. Úpravy by musel zaplatit kraj, který silnici II/370 spravuje.

"To se sice pěkně poslouchá a musím říct, že bych s tím souhlasil. Potíž je ale v tom, že těch silnic máme po celém kraji moc a peněz málo," uvedl krajský radní Jaromír Dušek, podle něhož se nicméně kraj bude v každém případě snažit, aby se situace u Šedivce co nejdřív vyřešila.

Problémová křižovatka u Šedivce

Problémová křižovatka u Šedivce





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Takto vypadaly Ležáky v roce 1943, tedy zhruba rok po tragédii.
Zničené Ležáky. Uplynulo 75 let od chvíle, kdy osadu vypálili nacisti

Na pětasedmdesát let staré události od vypálení osady Ležáky nacisty vzpomenou všichni, kteří se v neděli zúčastní v místě vypálené obce pietního shromáždění.  celý článek

Policejní vrtulník s termovizí (ilustrační snímek)
Žena v pyžamu popíjela v garáži, zatím po ní pátral vrtulník s termovizí

Svitavská policie přijala na linku 158 oznámení o pohřešované pětačtyřicetileté ženě, která odešla z místa svého trvalého bydliště pouze v pyžamu. Přitom...  celý článek

(ilustrační snímek)
Litomyšl zkouší o stovku metrů posunout dálnici, riskuje její zpoždění

Neustále odkládaná výstavba dálnice D35 má problém. Litomyšl se pokouší na poslední chvíli změnit její trasu. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) varuje, že to...  celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
TECHNOLOG CNC – Z DÍLNY DO KANCELÁŘE

Advantage Consulting, s.r.o.
Pardubický kraj, Olomoucký kraj
nabízený plat: 18 000 - 25 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.