Vizualizace nového terminálu pardubického letiště

Vizualizace nového terminálu pardubického letiště | foto: Pardubický kraj

Nečekaná debata o letišti. Politici řeší, zda do něj lít stamiliony

  • 5
Odbavovací halu pardubického letiště, která z venku připomíná spíše tělocvičnu, má nahradit moderní terminál. Pár měsíců před zahájením stavby se ovšem ukázalo, že politici Pardubického kraje a Pardubic se spolu stále nedohodli, zda akci spustí.

Na zásadní diskusi o tom, jak a zda vůbec nalít do modernizace pardubického letiště 300 milionů korun, je možná trochu pozdě. Pardubice a Pardubický kraj, jimž patří provozovatel pardubického letiště společnost East Bohemian Airport (EBA), se na stavbě nového terminálu původně dohodly. Nicméně politici kraje si myslí, že investice není dobře připravena.

Krajští zastupitelé dokonce schválili minulý týden usnesení, kterým pardubické radní dokonale zaskočili. Chtějí mít nejdříve v ruce analýzu rizik případného prodražení stavby, návrhy na financování a byznys plán.

„Terminál ano, ale chci vidět jasný a kompletní byznys plán, a ne že mně bude někdo podsouvat imaginární informace o vývoji počtu cestujících,“ uvedl pro MF DNES hejtman Pardubického kraje Martin Netolický z ČSSD.

Pardubičtí politici se domnívali, že na všechny otázky už kraj zná odpověď. „Nevěděl jsem nic o dodatečných požadavcích kraje, sám jsem si slíbil, že dokud se nesejdu s hejtmanem, nebudu to komentovat, je zbytečné jitřit emoce,“ sdělil náměstek primátora Pardubic Jan Řehounek z hnutí ANO.

Kraj má ve firmě EBA 34 procent akcií, zbytek patří městu. Jejich domluva byla vždy složitá. „Vzájemná komunikace kraje a města nebyla nikdy ideální, pokud by byla, tak ten terminál už stál,“ řekl Řehounek.

Rozkol mezi akcionáře společnosti EBA, která provozuje pardubické letiště, vnesl naposledy požadavek banky na zástavu pozemků před financováním stavby nové budovy. I když Pardubice věřily, že s krajem už tento problém vyřešily, krajští politici nyní mluví o tom, že by mohli peníze dát z vlastních zdrojů. S tím však město nepočítá.

Ale to není hlavní, podstatná je nedůvěra krajských politiků k tomu, jak společná firma kraje a města EBA funguje a jaké informace nabízí. Krajský zastupitel Ladislav Valtr z ODS byl zaskočen tím, že vedení kraje nezná detaily toho, co a jak se na letišti připravuje. „Ta slepota je při rozjezdu takové investice i při dobré víře a mém osobním přesvědčení o užitečnosti stavby nového terminálu, myslím, nepřijatelná,“ uvedl.

Magistrát namítá, že v představenstvu firmy EBA sedí zástupci kraje, takže je zvláštní, když si krajští radní stěžují na nedostatek informací.

Letišti ubyly dvě třetiny cestujících

Možná je ale problém ještě někde jinde. Pardubice chtějí terminál stůj co stůj a debatu o smyslu rozšíření letiště odmítají jako zbytečnou, zástupci Pardubického kraje to tak jednoduše nevidí. Především proto, že po odlivu ruské klientely čísla přepravených cestujících z Pardubic spadla ze 180 tisíc v roce 2013 na letošních asi 60 tisíc. A není jasné, zda nový terminál bude takovou vzpruhou pro region, jak o tom mluví pardubičtí politici.

„Je krásné prostavět půl miliardy korun, ale jestli má být letiště pak prázdné, tak jsem zásadně proti,“ řekl Netolický.

Nejdále v těchto úvahách zašel pardubický politik TOP 09 Jiří Čáslavka, podle něhož je výstavba terminálu hazard s veřejnými penězi. „O ekonomickém potenciálu našeho letiště nejlíp vypovídá to, že není žádný soukromý investor, který by jeho rozšíření chtěl financovat, a sypat do toho veřejné peníze mi v této situaci připadá jako neúměrný risk,“ uvedl.

Pardubice namítají, že letiště pomůže celému regionu. „To není letiště pro Pardubice, jeho spádovou oblastí je celý Pardubický, Královéhradecký kraj i kus kraje Vysočina,“ řekl Řehounek.

Čáslavka připomíná, že společnost Penta má díky nedávnému rozhodnutí soudu otevřenou cestu k rozšíření letiště ve Vodochodech u Prahy, což plánům Pardubic nepomůže. „Myslím, že z Vodochod vybudují záložní letiště pro Prahu, přilákají nízkonákladovky i charterové lety,“ uvedl Čáslavka.