U smrtelné nehody na obchvatu Opatova musel zasahovat vrtulník.

U smrtelné nehody na obchvatu Opatova musel zasahovat vrtulník. | foto: HZS Pardubického kraje

Obchvat pomohl, ale z nové trasy kolem Opatova se stala silnice smrti

  • 13
Nejnebezpečnější silnice v České republice je podle dopravních expertů nenápadná silnice I/43 vedoucí od Svitav přes Lanškroun do Olomouckého kraje. Paradoxně se do kategorie silnic smrti zařadila až poté, co se její součástí stal nový moderní obchvat Opatova.

Každý, kdo se projede po nejnebezpečnější silnici v České republice ze Svitav do Lanškrouna, bude marně vyhlížet jedovaté zatáčky, nepřehledné značení nebo rozbité krajnice.

„Ta silnice za nic nemůže, je v pořádku. Problém je někde mezi sedačkou a volantem,“ řekl majitel autoškoly v Lanškrouně Roman Prouza.

Že je to nejhorší úsek v zemi, vyplývá z rizikové mapy společnosti AF-CityPlan, která vznikla na základě šetření počtu nehod v rozmezí let 2012 až 2014. Vážných nehod je vzhledem k délce úseku a hustotě dopravy nejvíc v zemi.

Ovšem i když experti hodnotí silnice v České republice tímto způsobem od roku 2003, na černou listinu se tento úsek dostal až ve chvíli, kdy tam v roce 2009 vyrostl bezmála tříkilometrový obchvat Opatova. Čísla, která získala MF DNES, dokazují, že to není náhoda.

Tři roky před otevřením obchvatu se totiž přímo na průtahu Opatovem odehrály nehody se dvěma těžkými a pěti lehkými zraněními. Za šest let fungování má nová silnice na kontě už tři mrtvé, pět těžkých a čtrnáct lehkých zranění.

Důvod je zřejmý - silnice je rovná, široká a řidiči tu mají první a taky poslední příležitost pořádně šlápnout na plyn. A řada z nich toho využívá.

„Dříve tudy jezdili čtyřicítkou, teď se řítí stovkou jako šílenci. Kamiony, když projíždějí zastavěnou částí obce, tak sníží rychlost na osmdesát kilometrů v hodině. Ta silnice obci strašně pomohla. Ale bohužel, vážných nehod je tu skutečně víc,“ řekl starosta Opatova Petr Kovář. Jako jedinou šanci zlepšit to vidí měření policie. „Řidiči vědí o úsecích, kde se měří, a jezdí tam pomalu. Měli by takto vědět i o nás,“ řekl starosta.

Nejhorší silnice v zemi je v pořádku, tvrdí policie

„Z našeho pohledu nejsou na silnici žádné závady. Vše vyplývá z neukázněnosti řidičů,“ uvedla tisková mluvčí svitavské policie Hana Kaizarová.

Dopravní experti hodnotili údaje z let 2012 až 2014, ale i letos má silnice Svitavy-Lanškroun velkou šanci post nejnebezpečnějšího úseku v zemi obhájit. V červenci na obchvatu Opatova totiž při srážce dvou automobilů zemřeli dva lidé, další utrpěl těžké zranění. Auta Dacia Logan a Toyota se tehdy čelně srazila na přehledném obchvatu a za dobré viditelnosti. Řidička Toyoty vjela do protisměru. Proč, to policie nezjistila.

Vážné nehody na nových obchvatech ale nejsou mimořádný jev. Například obchvat Holic je v provozu od roku 2009 a zahynulo na něm šest lidí. Čtyři z nich do dvou let po otevření nové silnice.

Zatímco dálnice D11 v Pardubickém kraji či čtyřproudé spojení Pardubice s Hradcem mají visačku bezpečné trasy, i další silnice první třídy na východě Pardubického kraje neobstály.

Už tradičně například silnice I/11 od Jablonného nad Orlicí přes Žamberk až k hranicím Hradeckého kraje nebo silnice I/43 od státní hranice přes Králíky do Červené Vody.

„Největší riziko závažných nehod tradičně číhá na řidiče na silnicích prvních tříd. Nehody se závažnějšími následky se navíc odehrávají na těchto komunikacích mimo města, za což může zejména vyšší rychlost,“ uvedl technický ředitel AF-CityPlan Jiří Landa.