V Pardubickém kraji letos dopravních nehod přibylo. A to dokonce nejvíc v celé republice. A podzimní statistika může už tak tragický rok ještě zhoršit. Od prvního listopadu budou také policisté kontrolovat, zda mají řidiči na vybraných úsecích zimní přezutí. Zaměřovat se na to budou zejména u nehod.
První přízemní mrazíky a sníh jsou pro řidiče nečekaným šokem. Ještě před několika dny bylo venku relativně teplo a také sucho. Ale na to už se teď spoléhat nedá. Zejména brzy ráno nebo navečer přicházejí mrazíky, na silnicích namrzá nejen déšť, ale také rosa. Nejvážnější havárie se za těchto podmínek paradoxně stávají na rovných a přehledných úsecích, které řidiče svádějí k rychlé jízdě a předjíždění.
"Řidiči si neuvědomují, že i když je před zatáčkou sucho, v zatáčce už může být vlhko nebo namrzlo," vysvětlila tisková mluvčí chrudimské policie Věra Hamáčková. Kromě vysoké rychlosti šoféři často ztrácejí trpělivost a riskantně předjíždějí.
Nejvíce nebezpečné úsekySilnice I/35 u Zámrsku Silnice I/34 u Březové nad Svitavou Hřebečský kopec Silnice I/37 u Nasavrk Silnice I/36 mezi Lázněmi Bohdaneč a Volčí Přibylovský kopec - silnice II/358 Silnice I/11 u Šedivce Silnice 323 mezi Přeloučí a Rohovládovou Bělou Křižovatka u Medlešic Obchvat Holic |
"Řidiči jsou neukáznění. Na rovných dlouhých úsecích mají pocit, že musejí dohnat, co zameškali v zatáčkách. Šoféři, kteří přijíždějí z vedlejších silnic, se zase za každou cenu snaží zařadit na hlavní a i tam často vznikají dopravní kolize," řekl Jiří Moučka z policie Pardubice.
Krajnice u silnic jsou rozpadlé
Nehodám nahrává také špatný stav silnic. Hlavně rozsypané krajnice jsou ve špatném počasí hodně nebezpečné. Stačí lehký kontakt s kolem a auto se může dostat do nekontrolovatelného smyku. Řidiči by na menších, nekvalitních nebo rozbitých silnicích měli jezdit hodně opatrně.
"Kvůli rozbité krajnici jsme havarovali letos na jaře. Na úzké silnici proti nám jela kolona aut, a tak jsme jeli co nejvíce vpravo. Najeli jsme ale na krajnici a šli do smyku. Jenom díky zkušenostem řidiče jsme neskončili v protijedoucím autě, nebo ve stromě, ale jenom v příkopu," říká pětadvacetiletá Zdena.
Řidiči často mají špatné pneumatiky
Už od prvního listopadu opět začne platit značka zimní výbava a hned na devíti místech kraje bude zákaz vjezdu bez zimního obutí. Ale hrozba pokuty není to jediné, proč by řidiči měli přezout svá auta do zimního. Letní pneumatiky totiž už při sedmi stupních Celsia ztrácejí své vlastnosti a nehoda může přijít ještě rychleji než na kvalitních zimních pneumatikách. Před přezutím by majitelé aut měli zkontrolovat, zda je vzorek na pneumatikách dost hluboký.
K podzimu patří také špatná viditelnost. Zejména tam, kde jsou řeky nebo rybníky, se řidiči dostávají do husté bílé mlhy, kde není nic vidět. V takových situacích není důležité pouze pozorně sledovat okolí, ale také zapnout mlhovku. Ostatní řidiči auto se zapnutou mlhovkou uvidí podstatně dříve než auto, které má zapnuté pouze normální osvětlení. Mlhovka pomůže nejen v mlze, ale také v silném dešti nebo ve sněhové vánici.
Uškodit může i nový asfalt
I když se to na první pohled nezdá, řidiče ohrožuje také nový asfalt na silnicích. Čerstvý neoježděný povrch totiž mnohem méně odpouští řidičské chyby a je na schopnosti šoférů náročnější.
Autům to na něm mnohem více klouže. Zvlášť těm, která mají sjeté pneumatiky. "Na to jsem bohužel doplatil. Říkal jsem si, že pneumatiky ještě letos dojezdím, a až potom koupím nové. Ale na novém asfaltu jsem dostal smyk a zničil auto. Oprava bude stát 80 tisíc korun," říká zkušený řidič Jaroslav Hromádko.
Dopravní odborníci řidičům na novém asfaltu doporučují stoprocentní ostražitost. I lehká námraza tam dokáže ze silnice udělat kluziště.
Kde je povinná zimní výbavaČíslo silnice a úsek: I/11 Jablonné - Červená Voda |