Fanoušci železnice při práci v areálu bývalé továrny.

Fanoušci železnice při práci v areálu bývalé továrny. | foto: Petr Broulík

Nadšenci staví v areálu bývalé továrny v Žamberku vlastní úzkokolejku

  • 0
Postavit si vlastní úzkorozchodnou trať a jezdit po ní dokonce ve městě? Pro partu fanoušků železnice a historických strojů ze Žamberka je to vytoužený cíl. Veřejnosti představí své dílo v sobotu při dni otevřených dveří.

Asi čtyři sta metrů dlouhá úzkorozchodná trať vznikala v posledních týdnech uvnitř areálu bývalé Vonwillerovy továrny v Žamberku, kde nadšenci provozují Muzeum starých strojů a technologií. Supět po ní bude už v sobotu 20. května celkem pět malých lokomotiv, dvě parní a tři motorové. Právě den otevřených dveří v tomto muzeu plném parních strojů a veteránů tuto neobvyklou železniční trať otevře.

„Zatím jsme připravili takový vnitrozávodní okruh, ale v budoucnu bychom chtěli tuto trať vyvést i mimo areál továrny na nádraží a až k jezu. Aby se návštěvníci muzea mohli na parních strojích trochu projet,“ říká zakladatel a předseda Muzea starých strojů Michal Bednář a dodává, že úzkokolejka by jednou mohla vést až do města.

Trať kopíruje původní kolejovou dráhu, která v této textilní fabrice sloužila k dovážení uhlí do kotelny pohánějící stroje v textilce.

„Místo téhle později přistavěné haly byly původně skládky uhlí a od nich vedly koleje přes všechny dvory dozadu ke kotelně. Jen po nich nejezdily žádné lokomotivy, jak zamýšlíme my, ale lidé tlačili naplněné vozíky ručně. Zpět ve vozících se zase převáželi škváru a popel z kotle,“ vysvětluje spolupracovník muzea Martin Holota.

„Novou trať otestuje replika lokomotivy Orenstein & Koppel, kterou jsme tady vyrobili před třemi lety a půjčujeme ji na úzkorozchodné trati po celé republice,“ pokračuje Martin Holota. „Rozšířili jsme také počet funkčních malých modelů parních strojů, které jsou oblíbené hlavně u dětí. Máme už čtyři stroje,“ podotýká.

Na akce míří tisíce návštěvníků

Muzejníci si pochvalují zájem návštěvníků akcí, pravidelně se jejich tu vždy sejde na tři tisíce. Zatímco například autoveterány je možné vidět na řadě akcí, funkční parní stroje, jako jsou třeba parní válce, automobily, lokomobily nebo úzkokolejné lokomotivy, lze v Pardubickém kraji vidět jen v tomto muzeu.

Budování expozic ale úzkorozchodnou tratí nekončí. V jedné z továrních hal vznikne letos v létě i historická strojírna. Tu muzeum otevře při dalším dni otevřených dveří v září.

„Chceme zmapovat široké spektrum strojírenské historie a naším mottem je předvádět stroje v provozu a funkční. Obráběcí stroje bude přes různé pohony pohánět centrální motor, “ upřesňuje Michal Bednář další plány muzea.

Kromě největší soukromé sbírky parních strojů v České republice muzeum vlastní i pozoruhodnou expozicí motorismu.

Letos by do ní mělo přibýt asi pět nových veteránů. Majitel nedávno rozšířil sbírku například o Tatru 603 v původní třísvětlové verzi, malosériový anglický Jensen či Mini Cooper, který televizní diváci znají jako auto mistra Beana.

Jeden z exponátů přivezli z Rakouska

V expozici zaujme i nákladní automobil, který muzejníci sice přivezli z Rakouska, ale je to vůz české výroby Laurin a Klement.

„Je to poslední automobil, který má jak značku Laurin a Klement, tak značku Škodových závodů. Ty totiž někdy v té době automobilku od původních majitelů koupily. Nákladní automobil je v původním stavu, což je unikátní. Vlastnil ho sběratel někde vysoko v horách,“ uvedl Michal Bednář.

Muzeum je zatím otevřené nepravidelně. Michal Bednář připomíná, že žamberské technické muzeum po výstavbě úzkokolejky obnoví na konci května opět prohlídky pro skupiny, které se alespoň hodinu předem telefonicky objednají. V budoucnu by pak v bývalé textilce mělo vzniknout celoročně přístupné muzeum starých strojů. Českopolský projekt na jeho výstavbu chce muzeum podat v červnu.

Muzeum má od února i společenský sál, kde se například 3. června večer odbude koncert pěveckého sboru Corale a Big Bandu ZUŠ Petra Ebena v Žamberku. Slouží třeba i i pro svatby nebo divadelní představení.