Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nadšenci ze Žamberka vzkřísili sto let starý unikátní Locomobil

  12:31aktualizováno  12:31
Ve startovním poli největšího závodu na světě svého druhu nebude v neděli v londýnském Hyde Parku chybět ani Vratislavem Veselým řízený Locomobile, zrekonstruovaný v Muzeu starých strojů v Žamberku. Do letošního ročníku závodu Londýn - Brighton přihlásili majitelé neuvěřitelných 608 automobilů vyrobených do roku 1904.

Locomobil při první propagační jízdě po téměř rok trvající obnově.

"Parní Locomobile z roku 1902 jsme na závod připravovali více než rok," uvedl Radek Bednář ze žambereckého Muzea starých strojů. Auto se podle něj dochovalo poměrně kompletní, za pobytu u různých majitelů, kteří jej od šedesátých let vlastnili, se na něm ale podepsala jejich snaha historický stroj rozhýbat.

Fotogalerie

"Vzhledem k nedostupnosti historických materiálů všichni prováděli opravy, jak je napadlo a mnohdy i proti zdravému rozumu. Někdo jej chtěl předělat na dřevoplyn, jiný zase udělat nový, naprosto nefunkční kotel," upřesnil Bednář.

Když dostali restaurátoři v Žamberku auto do ruky, prvním krokem bylo shánění historických materiálů a studií dochovaných aut této značky. "Tento kus je ale natolik specifický, že žádný jiný neexistuje, a tak jsme velkou spoustu věcí museli zjišťovat z dobových materiálů," dodal Bednář.

"Locomobile Touring je podle dnešní mluvy nejluxusnějším modelem této značky. Je největší a má nejsilnější stroj, dvouválec o výkonu 10 koní," tvrdí Bednář. Celková výbava je přitom podle něj řešena s ohledem na maximální komfort cestujících i řidiče, nikoli na cenu. Proto je řada systémů, jako palivový systém nebo pumpy, řešena jinak než u menších dochovaných Locomobilů.

Historie závodu, na nějž v Žamberku restaurovaný veterán vyrazil, sahá až do roku 1896. Tehdy se poprvé vydalo 33 průkopníků motorismu z centra Londýna do přímořského letoviska Brightonu v Sussexu. Do cíle osmdesátikilometrové trasy dojelo tehdy pouze 14 strojů.

Od roku 1927 se závod pořádá v listopadu pravidelně. Výjimkou byla válečná léta a rok 1947, kdy byl benzin na příděl.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.