Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motocykl Indian? To je dřina i láska na celý život, říkají nadšenci

  14:45aktualizováno  14:45
Oba jsou Petrové, oba bydlí ve Svítkově, díky přítomnosti ploché dráhy hlavní pardubické motorkářské čtvrti. A oba milují legendární stroje Indian. Tedy motocykly, které se na území Čech objevily už před první světovou válkou a svůj největší rozmach u nás zažily ještě za první republiky.

Pro někoho jsou to staré krámy. Pro Petra Janovského a Petra Lišku jsou však motocykloví veteráni kusem života. Zhlédli se především v amerických Indianech. | foto: Tomáš Kubelka5plus2.cz

Právě tyhle legendy chtějí dva nadšenci z Pardubic, Petr Janovský a Petr Liška, vrátit na české silnice. Sami jich několik vlastní a snaží se o rozšíření jejich kultu mezi další příznivce jednostopých vozidel.

Co na tom, že se motorky nepříliš snadno ovládají. Jak přiznávají, je to láska na celý život.

„Jízda na indianu? To je velká dřina. Třeba spojku mají nožní, tak jako auta. V našem provozu je to dost komplikovaný stroj na ovládání. Zatočit doleva nebo se někdy rozjet do kopce je prostě boj,“ směje se člen pardubického Veterán klubu Petr Janovský.

„Indian pochází z Ameriky, kde ho začali vyrábět už v roce 1901. Jeho věku odpovídá i to, jak je konstruovaný a jak se ovládá. Za oceánem je to tak, že člověk jede pořád rovně a ve čtvrtek odbočí doprava. I brzdu musí řidič používat nožní, ta druhá moc nebrzdí. Takže když dojíždíte do křižovatky, musíte brzdit, řadit, mít tak obě nohy ve vzduchu a do toho ještě nějak zastavit,“ vypráví Janovský a dodává, že tyhle motorky váží až tři sta padesát kilogramů.

I tak jich má stejně jako jeho kamarád Petr Liška ve své garáži několik. Vedle staré tatry, pragovky i hranatého chevroletu u Janovských například parkuje i téměř devadesát let starý kousek Indian Scout z roku 1925 nebo legendární Indian Chief z roku 1942.

I vnučka žije retrem

„Jsme možná trochu blázni, pro někoho jsou to staré krámy, ale my tím žijeme. Je to samozřejmě drahý koníček. Nejen co se týče financí, ale i času. Třeba tohohle scouta jsme přivezli před patnácti lety, rádoby renovovaného. Ale stejně se motorka musela celá předělat,“ vypráví druhý z dvojice nadšenců Petr Liška.

Ten do svého koníčku zasvětil celou rodinu. Jeho syn i dcera jezdí na starých motorkách a dokonce jeho dvouletá vnučka už svým způsobem začíná - vozí se ve starém retro kočárku.

Předělat motorku v jejich slovníku znamená rozebrat celý stroj do šroubku, poshánět originální díly, udělat nový lak. Prostě mravenčí práce na dlouhé hodiny po práci i o víkendech.

S financemi je to také náročné. Ceny veteránů i nových indianů jsou někdy tak vysoko, že by si za ty peníze mohl podle Lišky člověk koupit i několik ojetých aut. Stojí až šest set tisíc korun.

„Už za první republiky byly tyhle stroje populární a také drahé. Člověk si tenkrát musel rozmyslet, jestli si koupí motorku, nebo postaví dům,“ říká Liška.

Vůbec první Indiany se v Čechách objevily ještě za Rakousko-Uherska, před první světovou válkou. Jednalo se ale o několik málo strojů.

V roce 1919 je do Československa začal dovážet dnes takzvaný „táta Indianů“ František Mařík. První čtyři kousky přivezl v roce 1920. Za první republiky zahraniční motocykly doslova frčely, vedle indianů to byly z americké produkce i motocykly Harley-Davidson.

„První republika byla značně amerikanizovaná. Vozily se sem americké motorky, vznikaly tu trampské osady a tak dále,“ říká Petr Liška.

Indian hrál dokonce prim i při první Zlaté přilbě. „V roce 1929 si pro cennou trofej dojel v sedle indiana, takového jako mám já, první vítěz pardubické ploché dráhy Zdeněk Pohl. Takže značka Indian patří i k Zlaté přilbě. Pardubice jsou motorismem prostě prosáklé,“ říká Petr Janovský a ukazuje na stroj Indian Scout z roku 1925.

Nový kousek už je v garáži

Později dovoz Indianů ustal vinou hospodářské krize i zásluhou domácích výrobců, zejména Jawy. Přesto jich v období mezi válkami dovezl František Mařík do Československa na pět tisíc. Navíc po druhé světové válce se indiany přestaly vyrábět.

„Už od začátku měly velkého soupeře - harleye. Po válce šlo hospodářství jiným směrem a zůstal jen Harley, Indian v roce 1953 skončil. Od té doby bylo nesčetně pokusů o jejich znovuuvedení do provozu. Až po desetiletích se zase začaly vyrábět. Před třemi lety koupila práva jedna americká firma a od loňska z jejích továren vyjely tři nové modely,“ řekl Petr Liška.

„No a my jsme neváhali. K těm veteránům, které v garážích máme hned přibyly i nové kousky,“ dodal Liška.

Motocykl Indian nedávno prošel testem iDNES.cz:

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.