Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nadšenci obnovují dělostřeleckou tvrz, vrátí jí předmnichovskou podobu

  9:53aktualizováno  9:53
Dělostřelecká tvrz Hůrka na severovýchodním okraji města Králíky byla vyklizena ještě před válkou. Nacisti na ní pak zkoušeli své výbušniny. Nyní ji opravují lidé ze Společnosti přátel československého opevnění a odstraňují škody, které v ní Němci napáchali. Díky grantu, který získali, vytvoří do tří let muzeum, jež by jinak vznikalo až čtyřicet let.

Areál vchodového objektu K-S 12b tvrze Hůrka | foto: Wikimedia Commons, Lasy

"Vycházíme ze zkušeností s objekty, které nejsou dotovány státem a mají jen to, co si vydělají. Spočítali jsme, že bychom tady podobné muzeum budovali o pětatřicet let déle," řekl ředitel Společnosti přátel československého opevnění Martin Ráboň.

Dělostřelecká tvrz Hůrka

Tvrz pro československou armádu stavěla pražská firma Dr. Ing. Karel Skorkovský. Výstavbu zahájila 5. srpna 1936, tvrz přišla na téměř 25 milionů předválečných korun.

Za tuto částku vznikl jeden z pilířů předválečného opevnění - 5 mohutných železobetonových objektů v nejvyšším stupni odolnosti a více než 1,75 km podzemních chodeb a sálů, ukrytých hluboko ve skalním masivu.

Posádka měla čítat 424 mužů, k tomu však nedošlo. Stavebně prakticky dokončenou a z části bojeschopnou tvrz armáda na rozkaz bez boje vyklidila a opustila počátkem října 1938.

Za války sloužila Němcům jako testovací zařízení nových zbraní a výbušnin.

Dodal, že pokud se vše podaří podle plánů a představ společnosti, bude to největší projekt rekonstrukce a zpřístupnění objektů československého opevnění na území celé republiky.

Na přípravách spolupracovali největší kapacity z oboru vojenské historie a lidé, kteří si říkají bunkrologové, neboli znalci opevnění. "Legendou mezi nimi je třeba Oldřich Gregar, který je navíc projektant a má přístup k původním nákresům," dodal Ráboň.

Mezi nejnáročnější, a také nejdražší části projektu patří obnova kovových částí, zejména zábradlí a pancéřových dveří. "Například zábradlí se dělá z žárovaného pozinku, tam se cena vyšplhá do milionových částek," uvedl ředitel společnosti.

Vyřešit se musí překládací hala, větrání, zabezpečovací systém a mnoho dalšího

Nemenším oříškem pak budou pancéřové dveře. Ty se z větší části nedochovaly. Buď je zničila německá vojska, když na pevnosti zkoumala účinnost svých trhavin, nebo byly po válce armádou odvezeny. "Moc jich tu chybí, některé byly přivezeny z Boudy, máme tam třeba jedny, které jsou nasazeny vzhůru nohama a mají proto uřezaný jeden pant. To vše se musí znovu vyrobit," popsal Ráboň.

Fotogalerie

Architekti se také musejí vypořádat s překládací halou, přistavěnou armádou před vchodovým objektem tvrze v 70. letech minulého století. "Byla tu možnost udělat z ní zázemí pro čekající návštěvníky, kteří potřebují mít nějakou střechu nad hlavou, ale nakonec jsme se rozhodli ji rozebrat a jako nepatřičný prvek ji umístit jinde. Zázemí pak vyřešíme samostatně," dodal Ráboň.

Do více než dvacetimilionových nákladů se ale musí vejít mnohem více věcí: vysoušení a větrání podzemí tvrze, kamerový a zabezpečovací systém, zateplení a přístavba stávající provozní budovy, spojené s výměnou oken. Patří sem i vybudování první části naučné stezky a osazení poutače na klíčových pozicích budoucího muzea československého opevnění.

Majitelem opevnění je město Králíky. To ale nakonec na rekonstrukci muzea přispívat nebude muset. Většinu peněz dá Evropská unie, dvoumilionový podíl spolufinancování zaplatil Pardubický kraj. Dokončení stavby plánuje investor na konec srpna příštího roku.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Výjezd z Hradubické u Globusu směrem od Hradce Králové.
Sjezd z Hradubické se kvůli vytíženosti firem začne upravovat až v září

Časté nepříjemné čekání při sjezdu z takzvané Hradubické silnice I/37 v Pardubicích budou muset řidiči ještě nějaký čas vydržet. Očekávaná dostavba...  celý článek

Lidé si dnes raději zkracují cestu přes koleje
Pardubice ušetří miliony, lávku z nádraží na Duklu zaplatí železničáři

Dobrá zpráva pro Pardubice. Nadchod, který spojí nádraží a čtvrť Dukla, město nebude stát téměř nic. Ačkoliv se na stavbě měla radnice podílet sedmi miliony,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 pro Pardubický kraj

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.