Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nádraží z roku 1874 nezbouráme, ale opravíme, dohodli se ministři

  13:15aktualizováno  16:51
Od úvah o demolici k projektu na opravu fasády a modernizaci interiéru z dob císaře pána. Tak se po letech otočil osud nádraží v Ústí nad Orlicí. Ministři dopravy a kultury se dohodli, že nádražní budovu na ostrově mezi kolejemi železničního koridoru budou dál používat cestující.

Nádraží v Ústí nad Orlicí se nachází na ostrůvku mezi dvěma kolejemi. | foto: MÚ Ústí nad Orlicí

Ministr kultury Jiří Besser z TOP 09 informoval, že se shodl s ministrem dopravy Vítem Bártou z Věcí veřejných, že o kulturní památku je třeba pečovat a zachovat její původní účel.

"Navrhl jsem panu ministrovi, aby se České dráhy, kde je ministerstvo dopravy největším akcionářem, nechovaly k budově nádraží macešsky. A on je tomu nakloněn," řekl Besser v ČRo1-Radiožurnálu.

Dodal, že oba resorty teď připravují společný projekt. Peníze na jeho financování budou muset z valné části najít dráhy ve svém rozpočtu. Ministerstvo kultury může přispět z fondu nejnutnějších oprav a nabízí vstřícnost památkářů.

"Moje představa je, že plášť by měl být zachován a vnitřek využit pro moderní odbavování lidí, případně malá část pro úřední činnost," řekl Besser v Radiožurnálu.

Zastánci: Lépe to dopadnout nemohlo

Tento postoj, výrazně odlišný od stanoviska ministerstva kultury v minulých letech, potěšil zastánce nádraží z občanského sdružení Nádraží nedáme.

"Jsem z toho zaskočený, nepočítal jsem s tím. Myslel jsem, že se tomu budou ministři věnovat až po komunálních volbách. Nemohlo to dopadnout líp," řekl MF DNES nadšený předseda sdružení Martin Kadrman.

Je dobrý nápad, nasypat desítky milionů korun do rekonstrukce historické nádražní budovy v Ústí nad Orlicí?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 3. listopadu 2010. Anketa je uzavřena.

Ano 758
Ne 223

Ten se angažoval také v boji o citlivou rekonstrukci pražského Karlova mostu. Za zachování budovy z roku 1874 organizoval protesty nebo internetovou petici, pod kterou se podepsalo téměř 17 tisíc lidí.

Město a Správa železniční dopravní cesty prosazovaly demolici a stavbu nové nádražní budovy. Dlouhodobým plánem totiž je celé nádraží modernizovat tak, aby tudy mohla jezdit pendolina rychlostí 160 km/h.

To bude znamenat přestavbu kolejí a posunutí celého prostoru stanice. Měla by se zvýšit bezpečnost, lidé půjdou podchody, auta pojedou po nadjezdu. Celý záměr ale bude stát dvě miliardy korun.

"Opravit budovu je strašně málo. Nutnost je zachovat projekt přestavby nádraží, vybudovat parkoviště," odmítá nízké cíle starosta Ústí Richard Pešek. Dnešní výrok ministrů nicméně považuje i za svoji zásluhu. Prý myšlenku prosazoval u jejich náměstků.

Peníze? Musí se najít

Otázkou zůstává, kolik bude rekonstrukce historické nádražní budovy stát a kdo ji zaplatí. "Věřím, že v rozpočtu Českých drah se peníze najdou. Kromě toho existují daňové úlevy pro majitele kulturních památek a možnost čerpání z havarijního programu ministerstva kultury," uvedl v Radiožurnálu ministr kultury Besser.

Dodal, že pokud České dráhy připraví dobrý projekt, na němž se bude podílet i meziresortní komise, mohou z havarijního programu čerpat peníze už příští rok.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

(ID: 779, Editovat, Smazat, Nastavit soukromý, Preview)
(ID: 779, Editovat, Smazat, Nastavit soukromý, Preview)

Co maminky motivuje k vlastním článkům? A co jim dává a bere blogování o porodu a životě s dětmi?

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.