Oprava nádraží v Ústí nad Orlicí

Oprava nádraží v Ústí nad Orlicí | foto: Michal Klíma, MAFRA

Střechy nad perony chybí, ale orlickoústecké nádraží se i tak otevře

  • 0
Konec října, polovina listopadu a konec března příštího roku, To jsou nejdůležitější termíny stavby s oficiálním názvem Průjezd železničním uzlem Ústí nad Orlicí, která se chýlí ke konci. Stavba totiž finišuje. Bude však chybět zastřešení dvou ze tří nástupišť.

Prvním termínem je zprovoznění nového silničního přivaděče od Mendriku k novému nádraží 1. listopadu. Tím druhým otevření nové stanice 16. listopadu. A na konci prvního čtvrtletí příštího roku přijde termín definitivního ukončení stavby včetně terénních úprav.

„Dodržíme všechny termíny,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Celá stavba by měla stát více než jednu miliardu, přesně 1 143 milionů korun. Ve „špičce“ na ní pracovalo 250 dělníků a 25 techniků, nyní 80 až 100 dělníků denně.

Už teď je jasné, že se však jedna chybička vloudila - cestujícím bude chybět úplný komfort. V provozu bude podchod i výpravní budova s čekárnou, ale nedodělkem nejméně do konce roku je nedokončené zastřešení dvou ze tří nástupišť.

Nádraží v Ústí nad Orlicí

Hlavní přínosy stavby:

* Dlouhý úsek s rychlostí 160 km/h.
* Zvýšení komfortu cestujících novými přístupy ke stanici, přednádražím a novou výpravní budovou.
* Pohodlný nástup a výstup cestujících na nových nástupištích.
* Nové silniční napojení místní části Kerhartice.
* Zvýšení podjezdné výšky na silnici II/315 pod železniční tratí.
* Zrychlení mezinárodní dopravy po trase I. tranzitního železničního koridoru.
* Dosažení vyšší bezpečnosti zrušením úrovňových křížení.

„Dodavatel nesplnil to, co měl ve smlouvě - museli jsme vysoutěžit nového, ale už se to nestihne. Nástupiště číslo jedna nejblíže nové budově nádraží bude kompletní, ale pro druhé a třetí nástupiště bude veřejnost muset využívat přístřešky u stávající výpravní budovy, tak zvané staré dámy,“ řekl stavbyvedoucí firmy Eurovia Jaroslav Strnad.

V nové výpravní budově za 7,5 milionu korun bude umístěn prodej jízdenek, čekárna a sociální zařízení. Také ji budou využívat provozní zaměstnanci. Na vedlejší parkovací místa se vejde 123 aut.

Po dokončení prací bude trať už uzpůsobená na maximální rychlost 160 kilometrů v hodině, což by se mělo projevit v nových jízdních řádech od prosince letošního roku.

„Ihned po ukončení stavby pojedou vlaky podle jízdních řádů, to znamená, že zcela skončí zhruba patnáctiminutová zpoždění, která si právě stavba vynutila,“ dodal Marek Illiaš. Historickou budovu ústeckého nádraží České dráhy uzavřou a zakonzervují.

Práce na železničním koridoru by měly pokračovat i v úseku z Ústí nad Orlicí přes Brandýs nad Orlicí do Chocně. Ale s přestávkou několika let.

„V současné chvíli máme zpracovanou územně technickou studii. Následovat bude zpracování studie proveditelnosti, ekonomické návratnosti a dopadu na životní prostředí. V případě, že všechny studie dopadnou kladně, rádi bychom stavbu financovali v letech 2016-2020,“ dodal Marek Illiaš.