Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nádraží v Ústí má druhou petici, lidé bojují za bezpečnou stanici

  12:12aktualizováno  12:12
Poté, co aktivisté dosáhli prohlášení budovy nádraží v Ústí nad Orlicí z roku 1874 kulturní památkou, se kolem stanice nyní rozpoutaly další spory. Druhá petice jde proti té první. Lidé z Ústí chtějí, aby se budova rychle přestavěla na bezpečné nádraží. Rekonstrukce totiž stojí.

Nádraží v Ústí nad Orlicí | foto: MF DNES

Příští pátek přijedou do Ústí nad Orlicí dva ministři. Kvůli boji za záchranu staré nádražní budovy. Za více než tři roky, co se o osudu nádraží mluví, se přestavba železniční stanice v Ústí nad Orlicí nehnula ani o kousek. A to měla původně začít v roce 2009.

Část lidí z Ústí nad Orlicí toho má nyní dost. "Žádáme o urychlené řešení neuspokojivého stavu ústeckého nádraží. Bohužel, sporem o zachování budovy nádraží, který vede občanské sdružení Nádraží nedáme!, se neustále oddaluje realizace připravovaného projektu," říká text petice. 

Ta se od středy začíná šířit po Ústí nad Orlicí a lze ji od včerejška podepsat na internetu. Napsali ji lidé z osadního výboru z Kerhartic. To je část Ústí nad Orlicí, která je nádražím odříznutá od města.

"Nejsme žádní profesionální aktivisté. Ale shodli jsme se, že musíme používat zbraně, jaké používají oni," říká jeden z autorů petice Daniel Rössler. Kerhartičtí upozorňují, že nezvyklé ostrovní nádraží v Ústí je nebezpečné pro cestující, a dvojitý železniční přejezd se dvěma závorami je nebezpečný pro jejich část města, kde žije asi tisíc lidí.

Závory přes mezinárodní železniční koridor a pak ještě přes trať do Letohradu jsou totiž jedním ze dvou přístupů lidí do města. Tím druhým je úzká silnice a původně provizorní železný vojenský most přes řeku.

Všechny tyto problémy přitom měla pro Kerhartice vyřešit přestavba nádraží, která původně navrhovala mostní přejezd aut přes koleje. Projekt pamatoval také na pěší a cyklisty. Jenomže na nádraží se nestaví - také kvůli sporům o budovu.

Aktivista Kadrman novou petici podepsal také

Stavbu loni navíc zamrazily škrty ministra dopravy. "Nemáme problém s tím, že se budova zachránila. Ale s tím, že prosazení jednoho z cílů sdružení Nádraží nedáme!, prohlášení budovy kulturní památkou, brání výstavbě naplánované dopravní infrastruktury. Chceme, aby se co nejrychleji začalo stavět podle hotového projektu," říká Rössler.

Do Ústí přijedou 4. března ministr kultury a ministr dopravy. Oba totiž loni na podzim prohlásili, že společně pomohou budovu z roku 1874 zachránit. Doposud ale ani Správa železniční dopravní cesty, která měla nádraží v Ústí za dvě miliardy korun přestavět, a urychlit tak vlaky na mezinárodním koridoru, vůbec netuší, co s nádražím bude.

"Stěžejní bude návštěva ministrů, pak uvidíme," říká mluvčí správy Pavel Halla. Železničáři zahodili původní projekt, podle něhož čekala budovu demolice, a zadali vypracování nového. Koleje už nemají vést přes výpravní budovu. Hotové to ale zatím ani na papíře není.

Martin Kadrman, předseda sdružení Nádraží nedáme!, včera reagoval na kerhartickou petici, která ho v jedné větě viní ze zdržování stavby, překvapivým způsobem: podepsal ji.

A chvíli po něm i režisérka Olga Sommerová, která je také ve sdružení Nádraží nedáme! "S peticí souhlasím, kromě té jedné věty, která je podle mne daná nedostatkem informací. Nezpůsobili jsme oddálení prací. Způsobil to v počátcích liknavý přístup ministerstva kultury. A pak to zdržovaly České dráhy, které proti prohlášení budovy památkou podávaly odpory a rozklady," řekl Kadrman.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.