Takovéto obrázky na křižovatce u Parama snad během let zmizí.

Takovéto obrázky na křižovatce u Parama snad během let zmizí. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Pardubicemi projedete bez sešlápnutí brzdy. Ale až v roce 2016

  • 0
Rozšíření křižovatky u Parama v Pardubicích, kterou každý den popojíždějí krok sun krok tisíce aut, se blíží. Letos se však cesta řidičů kolem chemičky nezlepší. Stavbaři se museli přizpůsobit kraji, který vylepšuje výpadovku na Chrudim.

Stát našel i letos peníze na rozšiřování chronicky ucpané křižovatky. Zatímco však loni se kvůli stavebním pracím zlepšil příjezd do Pardubic od Přelouče, letos se pro řidiče nezmění prakticky nic. Důvod? Mimo jiné i obavy z ucpaných Pardubic.

V čem bude lepší křižovatka u Parama

Podle plánů Ředitelství silnic a dálnic bude možné na konci roku 2016 dojet od Hradce po čtyřproudové komunikaci až k dnešní křižovatce u Parama. Zde už nebudou semafory, nýbrž kruhová křižovatka o průměru 40 metrů s jedním přímým pruhem ve směru Hradec Králové Chrudim, který bude veden mimo kruhový objezd. Na rok 2014 je na modernizaci křižovatky u Parama vyčleněno 172,5 milionu korun, dokončení stavby se předpokládá 2016. Celkem má stavba stát 728 milionů korun, přičemž první etapa přišla loni na 57 milionů korun.

Na letošní rok byly v Pardubicích naplánovány dvě velké akce. Oprava výpadovky na Chrudim a právě pokračování rekonstrukce křižovatky u Parama. Jejich souběh by proměnil město v neprůjezdné staveniště, kde by nebylo možné vymyslet rozumné objížďky. Alespoň tak to vysvětluje Ředitelství silnic a dálnic.

"Vzhledem k investicím, které má naplánovaný Pardubický kraj - rekonstrukce 17.listopadu a ulice Jana Palacha, nebylo možné naplánovat na rok 2014 práce vyžadující objízdné trasy. Harmonogramy staveb bylo třeba zkoordinovat," uvedla vedoucí úseku výstavby pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Hana Jarolímová.

To potvrdil i vedoucí odboru dopravy pardubického magistrátu Vladimír Bakajsa. "Už jsme se dohodli, že se tam budou dělat pouze přípravné práce mimo vozovku. Mohou se začít dělat násypy nebo mostní konstrukce. Tam by snad problémy být neměly," říká Bakajsa.

V Pardubicích tak vznikla paradoxní situace. Přestavba křižovatky, na kterou čekají desetitisíce řidičů, se přizpůsobuje opravě povrchu výpadovky na Chrudim, bez níž by se žít dalo.

"Když jsme žádali o stanovisko Ředitelství silnic a dálnic, nedokázali nám včas říct, zda budou mít peníze na pokračování křižovatky. Čekali na rozhodnutí hospodářského výboru Sněmovny," vysvětlil Bakajsa.

Otevření přestavěné křižovatky u Parama v roce 2016 by to přesto ohrozit nemělo. S tímto termínem Ředitelství silnic a dálnic počítá. "Nemusejí ubírat plyn, jen jsme si dali do podmínek, že jejich práce nebudou mít vliv na dopravu. Věřím, že v roce 2016 už nová křižovatka bude fungovat," uvedl Bakajsa.

Optimismus je tentokrát snad na místě. Stát má nyní na všech chystaných stavbách problémy s výkupem pozemků, v Pardubicích je vše připraveno a stačí tam jen nalít peníze.

Letos se budou na křižovatce dělat jen opěrné zdi nebo přeložky sítí. Tudíž žádné rozšíření silnice, nic, co by se nějak dotklo řidičů. Těm by nejvíce pomohl plánovaný kruhový objezd na místě dnešní světelné křižovatky se samostatným ramenem pro výjezd na Chrudim. Ten vznikne ale pravděpodobně v roce 2016.