Budova starého nádraží v Ústí nad Orlicí, která čeká na budoucí využití.

Budova starého nádraží v Ústí nad Orlicí, která čeká na budoucí využití. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Termín vypršel, vedení drah už vybírá kupce opuštěného nádraží v Ústí

  • 3
Nechtěná a nepotřebná. Přesně tím je pro České dráhy stará nádražní budova v Ústí nad Orlicí. Už během pár týdnů ale dostane nového vlastníka, který by se měl o nevyužívaný objekt uprostřed kolejiště postarat. Vedení státního dopravce už má na stole nabídky uchazečů o koupi prázdného objektu.

Otevírání obálek proběhlo před Vánocemi, ale jméno vítěze Dráhy oznámí až po Novém roce.

„Prodej totiž bude schvalovat Dozorčí rada a do té doby bohužel nemohu sdělit nic,“ uvedl mluvčí státního dopravce Radek Joklík.

Dráhy požadovaly za odkup budovy postavené v 19. století milion čtyři sta tisíc korun. Na inzerát již dříve reagovali čtyři potenciální kupci, a proto se vedení společnosti rozhodlo vypsat druhé kolo, ve kterém byla hlavním kritériem cena. Nový majitel by se do prostor nádraží prohlášeného za kulturní památku mohl nastěhovat ihned po podpisu kupní smlouvy.

„Pokud smlouvu schválíme, tak by mohla být podepsána někdy v prvních měsících 2016,“ dodal Joklík.

Majitel minipivovaru kupcem nebude

Dráhy nechtějí říci, kdo měl o koupi budovy přezdívané Stará dáma zájem. Jediným jistým uchazečem bylo sdružení Oustecké nádraží, za nimž stojí lidé, kteří se před lety podíleli na záchraně nádraží. Spekulovalo se ale také, že jedním ze zájemců mohl být ústecký podnikatel Tomáš Teplý, který vlastní úspěšný minipivovar v ústecké části Hylváty.

„Zájemcem o koupi jsem nebyl. Zvažoval jsem to, ale nakonec jsem usoudil, že bude lepší se věnovat dokončení rekonstrukce pivovaru a vaření vlastního piva. Osud budovy mě nicméně dlouhodobě zajímá,“ řekl Teplý, podle kterého by finance na odkup překážkou nebyly.

„Následná nutná rekonstrukce si ale vyžádá další nemalé peníze. Usoudil jsem, že nelze rozložit ekonomické i lidské síly do dvou takto náročných věcí. Kdyby se prodávala o několik let dříve, byl by možná zájem z mé strany větší. V tuto chvíli je mojí prioritou pivovar,“ prohlásil Teplý, jenž je zároveň jednatelem stavební firmy Help silnice – železnice s.r.o.

Ta figurovala v rámci nákladné modernizace železničního uzlu v Ústí jako jeden ze subdodavatelů. Na starost měla například rekonstrukci Haškovy ulice či výstavbu parkoviště vedle nové prosklené nádražní budovy.

Mezi ostatními zastupiteli nepochodil

O tom, že není Teplému oživení chátrajícího objektu lhostejné, svědčí i další fakt. Jako zastupitel hlasoval pro koupi budovy městem. Ve své snaze byl však jediný ze 27členného zastupitelského sboru.

„Jako zastupitel jsem se vyjádřil, že se město mělo zasadit o to, aby budova byla v co nejlepším stavebním stavu. Mělo by nad ní kontrolu. Netrpělivě čekám, kdo se stane vlastníkem, co bude mít za záměry a v jakém časovém horizontu se Starou dámu podaří vrátit do života. Věřím, že se to povede,“ uvedl Teplý.

Pokud by však novým vlastníkem budovy měli být členové Ousteckého nádraží, měl by o osud nádraží obavu. Vedle známé režisérky Olgy Sommerové je jeden z jednatelů sdružení i aktivista Martin Kadrman. Dřívější rozdílné pohledy na využití známého nádraží ležícího na katastru města by podle Teplého mohly být komplikací.

„Pokud chcete vždy něco provést, opravovat, stavět, musíte mít dobré sousedské vztahy. Obávám se, že pan Kadrman je kvůli několik let staré mediální kampani s Drahami nemá,“ prohlásil Teplý. Tím však nevylučuje, že by v případě možné spolupráce nenašel s Kadrmanem společnou řeč.

„Pokud by mě on nebo jakýkoliv jiný budoucí majitel oslovil, určitě bych se na rekonstrukci jako stavař rád podílel. Jsem připravený pomoci zkušenostmi, znalostmi i případně řemeslníky. Problém bych s tím neměl,“ dodal Teplý.