První viditelné práce jsou vidět na cestě mezi Újezdem u Sezemic a Rokytnem.

První viditelné práce jsou vidět na cestě mezi Újezdem u Sezemic a Rokytnem. | foto: Martin Švec, MAFRA

Archeologický průzkum na polích v trase D35 obstará přes 300 lidí

  • 1
I když velké množství pracovníků začalo zkoumat historii na trase budoucí nedaleké „hradecké“ dálnice D11, archeologové ujišťují, že budou mít dostatek svých lidí i na prozkoumání trasy budoucí D35.

„Souběh dvou velkých záchranných výzkumů není zrovna šťastný, ale lidské zdroje se najít musí,“ říká Petr Juřina, ředitel a vedoucí archeolog ze společnosti Archaia, která je jednou ze tří firem, jež mají průzkum, který by měl skončit v červenci příštího roku, na starost.

Podle Juřiny se na výzkumu bude podílet více než 300 pracovníků. „Vedle zhruba 250,kopáčů‘ to obnáší též padesátku lidí v řídícím týmu, od archeologů až po techniky a dokumentátory,“ upřesňuje Juřina.

Silničáři rozdělili 27 kilometrů dlouhý úsek mezi Opatovicemi a Ostrovem na šest částí. To však bylo spíše pro potřeby výběrového řízení na zpracování výzkumu. Podstatnější je vytipování více než 30 lokalit, kde se dají čekat nálezy.

„I když je v záplavovém území v bezprostředním okolí Labe riziko jejich výskytu přece jen nižší, bohatě nám to vynahradí celá řada úseků, na nichž již máme lokality předem známé a další nám přibývají s pokračujícím pátráním,“ avizuje Juřina.

Čekají se nálezy sídlišť a pohřebišť

Na základě dříve zpracované zprávy jeho kolegů z pardubického muzea je zřejmé, že se archeologové v terénu nudit nebudou. „V trase na nás čekají sídliště i pohřebiště z různých období zemědělského pravěku. Jistě se také objeví nálezy a situace zcela neočekávané,“ těší se Juřina.

Na polích na D11 zkoumali archeologové místa s pravděpodobnými nálezy pomocí pojízdného přístroje, zapřaženého za čtyřkolku. Použití takzvaného magnetometru i v případě D35 jisté není.

„Možnost nasazení detailnějšího geofyzikálního měření, obdobného tomu na D11, dosud zvažujeme. Zdejší situace je členitostí terénu přeci jen odlišná, navíc již máme k dispozici detailnější multispektrální analýzu, provedenou zde v minulosti,“ podotýká Juřina.

Skrývky plánují archeologové zahájit na žádost silničářů v místech, kde budou stát velké mostní stavby či mimoúrovňové křižovatky.

„Pro nás to nepředstavuje zásadnější problém. Odněkud se začít musí a výzkum časem stejně projde celou trasou dálnice,“ říká Juřina.

Kvůli sporu ŘSD se zemědělci začne výzkum na prvním úseku od Opatovic nad Labem k Časům. Dále za touto obcí zatím farmáři stále hospodaří jako nájemníci na pozemcích vlastněných státem. Na startu výzkumu až po sklizni se nakonec obě strany dohodly minulý týden (psali jsme o tom ZDE). Už předtím však na osetá pole vjela v určitých místech těžká technika a část zasazených plodin poškodila.

„Zahájili jsme práce na vybraných úsecích, kde je vše bez komplikací. Dílčí skrývky v omezeném rozsahu probíhají kolem obcí Borek či Rokytno,“ dodává Juřina.

Na D11 archeology nic podobného netrápí. Výzkum na trase z Hradce Králové do Jaroměře začal koncem března a již přinesl první cennější nálezy.