Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Nová půlka tepny u Parama se otevřela, Pardubicím se uleví

  11:55aktualizováno  11:55
Silničáři ve středu dopoledne převedli provoz na nově postavenou polovinu rozšířené silnice u pardubického Parama. Změna by měla řidičům ulevit od kolon, které se v místě skoro denně vytvářely.

Po dlouhých 14 měsících završují silničáři další etapu přestavby kritického úseku na nejvytíženějším úseku silnice první třídy v kraji. Ačkoliv půjde jen o dílčí krok, zácpy mají polevit.

„Nezmizí úplně, ale měly by se podstatně eliminovat. Provoz se ucpával na mostním provizoriu, takže nyní věříme, že už bude určitě plynulejší,“ uvedl Stanislav Král z úseku výstavby pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Minulostí mají být i problémy z opačného směru od rosického mostu.

Fotogalerie

Kromě pozemní části silnice okusí řidiči jízdu i po dvou nových mostech. Kratší „rovný“ vede přes hlavní železniční koridor z Pardubic na Prahu, delší a širší „šikmý“ je pak postaven přes trať spojující Pardubice a Hradec Králové. Díky němu se řidiči vyhnou dočasnému mostu, kvůli jehož menším rozměrům i nosnosti se provoz pravidelně ucpával.

Ostatně zátěži odolával stěží, o čemž svědčí to, že bylo nutné dodělat podpěry. S odstraněním provizorního mostu, který motoristům sloužil od října minulého roku, počítají silničáři během ledna a února.

Po výjezdu z okružní křižovatky už pojedou řidiči mířící k nádraží, do Rosic či na Hradec stále rovným směrem. Stávající polovina se uzavře a auta budou nasměrována na novou půlku, kde budou omezenou rychlostí jezdit ve dvou pruzích. Třetí, který bude po dokončení vyčleněný pro vozy městské hromadné dopravy, zůstane zavřený a bude sloužit pro potřeby stavební techniky, která musí dodělat ještě sousední cyklostezku. Příjemnou novinkou bude rovněž otevření přímého pruhu ve směru od Hradce na Chrudim.

„Je plně funkční a bude bez omezení sloužit řidičům,“ řekl Král. Bypass byl totiž uzavřen od doby, kdy byl otevřený nový kruhový objezd.

Od konce letních prázdnin tak musela auta při cestě na Chrudim jezdit přes „kruhák“, což nyní odpadne a zcela se mu vyhnou. Na první nápor si ovšem nadále počká odbočovací pruh od Dukly dále na Hradec.

Pokud by totiž silničáři svedli provoz z více proudů jen do jednoho pruhu, bylo by to nebezpečné. Proto zákazové kužely na sjezdu od závodiště zůstanou.

„Vzniklo by tam kolizní místo a situace by mohla být nepřehledná. Po dohodě s policií a krajským úřadem jsme se dohodli na uzavření bypassu,“ uvedl Král.

Zátěžové testy dopadly dobře

Speciální pruh pro MHD by měl být otevřený rovněž v polovině roku 2017. Jestli zde budou hned jezdit i trolejbusy, ale není jasné.

„Trolejové vedení není součástí stavby. Domluvili jsme se pouze s dopravním podnikem, že jim připravíme základy na trakční sloupy. Stavba je navíc stále zhotovitele, takže na ni nemůžeme pustit někoho dalšího, kdo by tam stavěl sloupy s dráty,“ objasnil Král.

V pondělí silničáři spolu s krajskými úředníky stavbu zkontrolovali. Koncem minulého týdne najela na nové mosty naložená nákladní auta, aby otestovala správnou nosnost konstrukce nových mostů. Kromě toho se dodělávaly poslední části svodidel a rovněž terénní úpravy. Obě poloviny již také osvětlují lampy umístěné na vysokých sloupech. V minulých týdnech stavební firma pokládala ve třech vrstvách asfalt, ale vzhledem k panujícím teplotám to nebylo jednoduché.

„Museli jsme to naplánovat na dny, kdy bylo nad nulou. Teplota směsi vyhovovala a zkoušky dopadly dobře,“ podotkl Král.

Sjezd k Lidlu zůstává zavřený

Za mostem přes hradeckou trať budou motoristé i nadále pokračovat v přímém směru. Odbočení k obchodu Lidl a nádraží v původní verzi totiž nebude zatím možné. Sjezd otevřený nebude.

Jak se staví u Parama

září 2012 až říjen 2013 - rozšíření mostu u závodiště vedoucího z centra města na Přelouč a rozšíření sousední odbočovací větve od Dukly k bývalé světelné křižovatce

březen 2015 - slavnostní zahájení stavby druhé části

duben 2016 až srpen 2016 - stavba nové okružní křižovatky pod rozšířeným mostem

říjen 2015 až prosinec 2016 - kvůli stavbě nového mostu provoz vedený po mostním provizoriu

červen 2017 - otevření cyklostezky a chodníku, které kopírují celou trasu rozšířeného úseku.

listopad 2017 - oficiální plánované ukončení celé přestavby

„Ve spodní části se musí dodělat kanalizace. Není stále dokončená cyklostezka, takže jsme zprovoznění ani neplánovali. Vše najednou má být hotové do konce června příštího roku,“ řekl Král, který neopomněl připomenout, že celý prostor u Parama je nadále staveništěm, na kterém jsou zavedená určitá dopravní opatření.

S otevřením se přitom počítalo až v závěru nadcházejícího roku, kdy má být celá úprava za bezmála 400 milionů kompletně dokončená. Vzhledem k předchozí výstavbě provizorního odbočení nedaleko od tohoto sjezdu však komplikace nepřibudou. Do opravy „staré“ poloviny se silničáři pustí v prvním měsíci nového roku. Nejsložitější a časově nejnáročnější práce je čeká s úplnou rekonstrukcí dosloužilých mostů. Práce na této části budou poslední etapou, kterou dělníci musí provést.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.