Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obchvat Pardubic má potíže s posudky. Na seznamu důležitých staveb chybí

  7:09aktualizováno  7:09
Kvůli sporu Česka s Unií o platnost starých posudků vlivu staveb na životní prostředí se výstavba severovýchodního obchvatu Pardubic patrně opozdí. Budování D35 a obchvatu Chrudimi zřejmě ohroženo nebude.

Takto zatím vypadá místo, kde bude končit severovýchodní obchvat Pardubic. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Když ministr dopravy Dan Ťok navštívil před dvěma týdny Pardubice, naznačil, že stavba severovýchodního obchvatu města může nabrat zpoždění. Záměrně neuvedl žádné termíny, kdy by se mohlo začít stavět.

Černý scénář se bohužel naplňuje. Zatímco úseky D35 z Opatovic do Ostrova či druhé části obchvatu Chrudimi mají šanci, že se začátek jejich stavby příliš nezpozdí, v případě více než čtyřkilometrové silnice I/36 z Trnové na Dubinu je zdržení téměř jisté.

„Zvýšilo se riziko, že se stavba obchvatu zpozdí,“ řekl koaliční poslanec Martin Kolovratník.

Za vše mohou posudky vlivu stavby na životní prostředí (takzvaná EIA). Všechny zmíněné stavby mají posudky podle starého zákona vydané ještě před vstupem České republiky do Evropské unie. Tyto schválené zásadní dokumenty ale Brusel neuznává a žádá jejich nové vypracování. To by přípravu desítek staveb po celé zemi zdrželo až o dva roky.

Na „tajném“ seznamu obchvat není

Vláda ale přesvědčuje Unii, aby souhlasila s tím, že některé stavby bude možné dokončit podle starého posudku, pouze s doplněním určitých studií. Rychlejší postup se má týkat vybraných staveb, které se řadí mezi dlouhodobé priority. Podle Kolovratníka seznam obsahuje zhruba dvacet nejdůležitějších staveb. Severovýchodní obchvat Pardubic mezi nimi ale nefiguruje.

„Mělo to dvě hlediska. Prvním byl význam stavby, ale hlavním byla otázka připravenosti. Na seznamu jsou ty, s jejichž zahájením se počítá letos nebo příští rok,“ řekl Kolovratník.

Kromě D35 a pokračování obchvatu Chrudimi směrem na Slatiňany je podle něj mezi „vyvolenými“ i přivaděč na „pětatřicítku“ v podobě obchvatu Sezemic na silnici I/36.

Existenci takového seznamu však nepotvrdilo Ministerstvo životního prostředí, které má v celé záležitosti významnou roli. „Jednání s Komisí zatím ještě probíhají na všech úrovních, jak na ministerských, tak na vládní. Žádný existující seznam v tuto chvíli nemohu potvrdit,“ sdělila mluvčí ministerstva Petra Roubíčková. Na probíhající jednání se odvolává i ministerstvo dopravy.

„Nemá smysl komentovat dopad na jednotlivé stavby, dokud nebudeme mít výsledek jednání s EK,“ uvedl tiskový mluvčí Tomáš Neřold.

Nové posudky mohou vzniknout dříve

Různé fáze přípravy staveb jsou zřejmé. Zatímco na sedmadvacetikilometrovém úseku D35 již zbývá vykoupit poslední procenta pozemků a u Chrudimi se výkupy znovu úspěšně rozběhly, tak v Pardubicích ještě ani nezačaly. I proto Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) počítá se zahájením až v roce 2018.

Ministerstvo ale zároveň rozhodlo, že nebude čekat a podniká kroky k vypracování nových posudků.

„Nová EIA by mohla být rychlejší, než ten zrychlený proces. Zdržení tedy nemusí být dva roky, ale něco málo přes rok,“ řekl v České televizi Ťok.
Však také ministerstvo přikázalo jednotlivým správám ŘSD, aby pokračovaly v přípravách staveb, ale zároveň chystalo podklady pro nové EIA.

Paradoxní je, že pokračování stavby D35 v úseku od Ostrova dále na Vysoké Mýto a Litomyšl na EIA ztroskotat nemůže, jelikož šestice plánovaných úseků má stanovisko EIA vydané v roce 2013 podle platné evropské legislativy.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.