Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Silničáři R35 kouskovat nechtějí, přednostně zamýšlí postavit jen mosty

  8:00aktualizováno  8:00
Silničáři zvažují, že v případě průtahů s výkupem potřebných pozemků pro stavbu rychlostní silnice R35 přednostně postaví delší mosty. V Čechách i zahraničí už se metoda osvědčila.

Jeden z přednostně postavených mostů má vést přes hlavní železniční koridor u stanice Uhersko. | foto: Vizualizace ŘSD

Úspora času. To je hlavní důvod, kvůli kterému Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) hodlá na prvních dvou úsecích R35 začít stavět nejdříve tři nejdelší mosty, které mají vzniknout na 27 kilometrů dlouhém části rychlostní silnice z Opatovic nad Labem k Ostrovu u Vysokého Mýta.

„Uvažujeme o tom, že bychom v předstihu požádali o stavební povolení na velké mostní objekty, jejichž výstavba je časově náročnější a stavba těchto stavebních objektů by se mohla zahájit dříve než vše ostatní,“ uvedla vedoucí úseku výstavby pardubické pobočky ŘSD Hana Jarolímová.

Na trase má být dle údajů silničářů celkem 45 mostních objektů, přičemž řada z nich jsou menší mostky či propustky, jejichž stavba nezabere tolik času.
Nejvýraznější dílo s nosnými pilíři je plánované takřka na dohled od stávajícího konce R35.

Za obří křižovatkou v Opatovicích, která bude dokončena do konce letošního roku, povede „pětatřicítka“ dále k 1060 metrů dlouhé estakádě přes Labe, kde překoná jak samotnou řeku, tak i její záplavové území.

Další větší plánovaná nadzemní stavba povede přes říčku Loučnou a bude měřit 450 metrů. Na ni téměř naváže přemostění hlavního železničního koridoru ve stanici Uhersko.

„Stavba mostu přes Labe nebo estakády přes Loučnou bude trvat minimálně dva a půl či spíše tři stavební sezony. Zemní práce, odvodnění a menší mosty se dají stihnout za dvě stavební sezony,“ říká odborník na historii silničního stavitelství Tomáš Janda.

Silničáře k úvaze vede fakt, že se jim stále nepodařilo vykoupit veškeré pozemky na trase. Ačkoliv v části od Opatovic do Časů mají ve vlastnictví 92 procent pozemků a z Časů do Ostrova více než 72 procent, tak dokud nebudou mít všechny, nemohou zažádat o vydání stavebního povolení.

Se stavbou celé trasy přitom chtějí začít podle nejoptimističtější varianty na konci příštího roku. Zatím se však stále zdá, že je tento termín nereálný.

„V případě komplikací považuji toto řešení za velmi dobré,“ podotýká Janda.
Návrhu naopak nahrává skutečnost, že u Opatovic už patří veškeré potřebné parcely silničářům.

V případě zbývajících dvou výše zmíněných staveb chybí ŘSD vykoupit už jen několik málo pozemků, přes které mosty povedou.

U Rokytna stavba neskončí

Ještě před pár týdny z úst poslance Martina Kolovratníka zazněla informace, že by silničáři mohli R35 začít stavět takzvanou „salámovou metodou“ a dovést R35 prozatím k obci Rokytno, kde má stát první mimoúrovňová křižovatka na trase.

To za předpokladu, že by se stát nevypořádal zejména s námitkami obce Časy, která zatím nechce prodat parcely na svém katastru a hrozí tak, že by se mohla stát první obcí, které silničáři pozemky vyvlastní.

„V případě průtahů může ŘSD stavbu rozdělit na dvě části a skončit o jednu křižovatku dříve. Na kratší úsek může udělat soutěž a s Časy dále jednat,“ prohlásil po nedávné schůzce zástupců ŘSD a obce poslanec Kolovratník, který jednání inicioval.

Silničáři však nápad na kouskování trasy odmítají a rozdělení úseků na menší části nemají v plánu. „O realizaci jen částí staveb jsme nikdy neuvažovali. Stavby Opatovice-Časy i Časy-Ostrov se budou uvádět do provozu pouze celé,“ potvrdila Jarolímová.

Proti „salámu“ se vyslovilo i vedení kraje, které jinak s přednostní stavbou mostů nemá problém. „Je správné, že stavby, u nichž jsou vykoupené pozemky, by mohly být postavené dříve, než zbylé části dálnice. Jen doufám, že nezůstanou tyto objekty nepropojené, jako v případě mostů na Hitlerově dálnici, dnešní plánované R43, kde silnice poté nikdy nevznikla. Ale to je jiný případ,“ říká hejtman Martin Netolický, podle kterého by provizorní sjezdy z čtyřproudové autostrády stavbu akorát prodražily.

Pauza materiálu neuškodí

Opuštění stavby na několik let přitom nemusí znamenat pohromu. Právě na torzu zmíněné Hitlerovy dálnice lze i v dnešní době najít mosty v takřka původním stavu. Dělníci na nich přitom zanechali prací před více než sedmdesáti lety.

„Mostní konstrukce se plánuje na životnost 100 let a vyšší. Pokud tedy postavíte most a k němu alespoň krátké navazující zemní těleso, tak se vůbec nic neděje pokud stojí nějaký ten rok ,bez užitku‘. Samozřejmě za předpokladu, že vše provedete kvalitně. Riziko téměř žádné není,“ dodává odborník Janda.

Ostatně dobrou zkušenost s dřívějším budováním mostů u nás silničáři už mají. S až tříročním předstihem vznikly třeba na dnešní dálnici D5. Rovněž most přes Labe u Poděbrad na dálnici D11 byl v 80. letech postaven zhruba o dva roky dříve, než zbytek trasy.

Jedním ze současných příkladů je most přes Opárenské údolí na rozestavěné dálnici D8. A ani v sousedním Německu není upřednostnění prací na složitějších mostních stavbách ničím neobvyklým.

Autor:




Hlavní zprávy

Přestěhovali jste se?
Přestěhovali jste se?

Nové kamarádky v okolí najdete na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.