Budoucí obchvat v Pardubicích sníží intenzitu dopravy v centru města. Ilustrační foto.

Budoucí obchvat v Pardubicích sníží intenzitu dopravy v centru města. Ilustrační foto. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Most na obchvatu Pardubic překlene slepé rameno i řeku Labe

  • 13
Nový silniční obchvat Pardubic, který spojí sídliště Dubina s Polabinami, bude měřit více než čtyři kilometry. Nejsložitější částí stavby bude 200 metrů dlouhý most přes Labe. Podle Ředitelství silnic a dálnic se začne stavět v roce 2016 a hotovo má být o tři roky později.

V plánech Ředitelství silnic a dálnic je už přesně popsaná stavba, která výrazně změní tvář Pardubic a hlavně dopravně uleví přetíženému centru města.

Severovýchodní obchvat města, který povede z už postavené kruhové křižovatky nedaleko věznice přes Cihelnu až k obchodnímu domu Globus, bude stát necelých 600 milionů bez daně. Podle zástupců dosluhujícího vedení pardubické radnice by už jeho stavbě nemělo nic bránit.

„Peníze na stavbu jsou blokované ve Státním fondu dopravní infrastruktury už několik let. V tom problém nebude,“ uvedla dnes končící primátorka Štěpánka Fraňková.

Podle informací Ředitelství silnic a dálnic bude nový obchvat, který už získal územní rozhodnutí, měřit přesně 4 170 metrů. Pokud se jím pokusíme virtuálně projet ze směru od Globusu, začneme na stávající silnici třetí třídy v Poděbradské ulici a dojedeme až do křižovatky s ulicí Bohdanečskou v Trnové.

Stavět se bude hlavně na polích

„Dále trasa silnice pokračuje volným terénem zhruba jeden a půl kilometru až do místa, kde kříží u Starého Hradiště Hradeckou ulici a vytváří průsečnou křižovatku,“ uvádí na svých webových stránkách Ředitelství silnic a dálnic.

Obchvat bude pokračovat po dnešních polích zhruba na půl cesty mezi Brozany a sídlištěm Cihelna. V daném místě bude první z mostů přes jeden z odvodňovacích kanálů. Ten zdaleka největší pak povede přes slepé rameno a samotnou řeku Labe nedaleko loděnice Arosa.

„Stěžejním objektem mimo vlastní silnici je přemostění slepého ramene Labe a řeky Labe. Jedná se o zavěšený most o dvou polích v celkové délce 200 metrů,“ řekla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Podle odborníků je škoda, že z nové silnice nebude možné sjet na cyklostezku, která povede také pod mostem.

„Zásadní se jeví dvousetmetrové přemostění řeky a slepého ramene. Zde konstrukce přechází pravobřežní cyklostezku do Hradce Králové, výhledově začleněnou do dálkové trasy kolem Labe. Odbočení cyklisty z obchvatu zde však nebude možné,“ uvedl Miroslav Hovorka z Dopravní sekce Strany zelených.

Bude to komfortní čtyřpruhová silnice

Absence sjezdu je však logická. Nový obchvat bude většinou čtyřpruhový, a tak by na něj cyklisté stejně nemohli. Ovšem právě velkorysé řešení nové silnice může podle Hovorky přinést další potíže.

Severovýchodní silniční obchvat Pardubic

Nový úsek přeložky silnice první třídy I/36 má začínat u kruhového objezdu nedaleko obchodního domu Globus v pardubické části Trnová. Dále povede mezi sídlištěm Cihelna a Starým Hradištěm směr Labe. Na 4 170 metrů dlouhém úseku jsou navrženy celkem čtyři mosty. Nejdelší z nich bude zavěšený most přes řeku Labe a její slepé rameno o délce dvou set metrů. Most bude stát v místě, kde je slepé rameno nejblíže řece, to znamená několik desítek metrů severně od loděnice Arosa. Most překlene i stávající cyklostezku. Dále nová silnice povede po polích směrem Dubina. Ukončení trasy je plánované na stávající okružní křižovatce v ulici Na Drážce u věznice. V rámci stavby vznikne poblíž průmyslového areálu Fáblovka také nový podchod pro pěší. Vzhledem k předpokládané intenzitě dopravy je silnice navržena ve čtyřech pruzích. Stavba má vyjít na necelých 600 milionů korun bez DPH.

„Připravovaná komunikace bude velice komfortní - čtyřpruhá. Taková šíře je nákladná a dopravní specialisté ji navrhují, jen když je předpoklad vysokého počtu vozidel. Zde je však komfort omezen svedením vozovky do dvou pruhů na obou koncích, ale také světelnou křižovatkou u Fáblovky. Další slabinou jsou sjezdy na okolní pozemky, kde lze v budoucnu předpokládat vznik úrovňových křižovatek,“ doplnil Miroslav Hovorka.

Vraťme se ale zpět na virtuální projížďku. Ta bude za mostem opět pokračovat hlavně dnešními poli. V nich budou další dva mosty, jeden překlene Spojilský odpad a druhý umělý vodní náhon mezi řekami Loučná a Chrudimka zvaný Halda. Poté se obchvat napojí na velkou kruhovou křižovatku na Dubině. „Nový obchvat výrazně sníží zatížení centra města průjezdem tranzitní i místní dopravy,“ sdělila Martina Vápeníková.

Dnes řidiči, kteří se potřebují dostat v Pardubicích ze západu na východ, musí projet buď kolem Zelené brány, nebo kolem nádraží Českých drah. Obě místa se často ucpávají a tvoří se na nich kolony. To by mělo v roce 2019 skončit.