Nový ředitel společnosti East Bohemian Airport Michal Červinka se obává úbytku cestujících z pardubického letiště. Na přípravě nového terminálu se však nic nemění.

Nový ředitel společnosti East Bohemian Airport Michal Červinka se obává úbytku cestujících z pardubického letiště. Na přípravě nového terminálu se však nic nemění. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Rekordy končí, Rusů přilétá do Pardubic méně. Terminál se však postaví

  • 10
Paradoxně ve chvíli, kdy se připravuje stavba nového letištního terminálu v Pardubicích, začalo ubývat cestujících. Důvod je jasný. Kvůli nižší hodnotě rublu a politické situaci na Ukrajině cestuje méně Rusů.

Soutěž na stavitele nového pardubického terminálu je v plném proudu. Důvod spuštění stavby za minimálně 300 milionů korun opakovali šéfové civilního letiště do omrzení: terminál už nestačí, nemůžeme odbavit ani dvě letadla na jednou, přicházíme o spoje a tím i o peníze.

V minulých letech se navíc mohli opřít o čísla. Počet cestujících stoupal a loni se zastavil na rekordních 185 tisíc pasažérech. Politici z vedení kraje a města, kterým provozovatel letiště patří, podlehli a stavbu schválili.

Prakticky vzápětí se počty pasažérů začaly propadat.

"Hlavně květen jsme měli špatný, úbytek ruské klientely byl patrný, říká nový ředitel společnosti East Bohemian Airport, která provozuje civilní část pardubického letiště, Michal Červinka.

"Na loňská čísla se už nejspíše nemáme šanci dostat," doplnil Červinka s tím, že letní sezona zatím probíhá standardně. Za úbytkem Rusů stojí jejich menší kupní síla, která souvisí se situací na Ukrajině. Kvůli ruskému angažmá na Krymu a v okolí Doněcku uvalily západní státy na Ruskou federaci embarga, která oslabila její ekonomiku, a proto i rubl.

O pasažéry z Ruska přichází i pražské letiště

"Do pololetí jsme odbavili osmdesát tisíc cestujících, což je pokles asi o šest tisíc oproti loňskému roku," hodnotí letošní výsledky Červinka s tím, že doufá, že se situace na Ukrajině brzy uklidní. Pokud se tak nestane, tak se dá počítat s dalším úbytkem cestujících z Pardubic. Letiště je totiž jednoznačně zaměřené na ruské pasažéry.

"Momentálně z Pardubic do Ruska létá jedenáct pravidelných linek do Petrohradu, Jekatěrinburgu a Moskvy. S tou máme dokonce denní spojení," uvedl předchůdce Červinky v čele firmy EBA Jan Andrlík. Že z východu do České republiky létá méně lidí než v minulých letech, dokazují i čísla z letiště Praha. Třeba při spojení s Petrohradem přišla Ruzyň o zhruba 10 procent pasažérů, s Ukrajinou o 16, s Kazachstánem o plných 25 procent.

"Jasné je, že současný vývoj cestování nepřeje, potřebovali bychom, aby se situace na Ukrajině uklidnila co nejdříve," dodal Červinka s tím, že na přípravě stavby nového terminálu se nic nemění.

Už na začátku září se otevřou obálky s nabídkami firem a ukáže se tak, na kolik stavba vyjde. Politici mají zatím strach, aby se nový vzdušný přístav Jana Kašpara neúměrně neprodražil. Na nový terminál získalo letiště úvěr ve výši čtvrt miliardy. Hejtman kraje Martin Netolický však tvrdí, že výsledná částka by mohla být mnohem vyšší.

"Ukázalo se, že stavba by se mohla výrazně prodražit, hovoří se až o čtyřech stech milionech, což je oproti původním odhadům velký rozdíl," říká Netolický.

Kraj, jakožto třetinový vlastník firmy EBA, bude celou záležitost řešit nejprve s městem, které je ve společnosti provozující letiště většinovým vlastníkem. "Je možné, že se nakonec povede vysoutěžit cenu blížící se původním odhadům," dodal Netolický.