Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kraj získá na opravy silnic necelé dvě miliardy z EU, stejně to nestačí

  14:39aktualizováno  14:39
Pardubický kraj rozhodl, jak využije peníze, které v programovém období do roku 2020 získá od Evropské unie. Největší porce půjde do oprav silnic. Ale ani necelé dvě miliardy na podstatnou změnu k lepšímu stačit nebudou. Silnice se totiž ničí rychleji, než je stavaři opravují.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Karel Pešek, MAFRA

Kraj bude mít k dispozici přibližně 1,85 miliardy korun. Politici s úředníky už rozhodli, které silnice dostanou při opravách přednost. Celkem chtějí připravit akce za 2,5 miliardy korun.

„Úseků by bylo třeba dělat samozřejmě mnohem víc. Při výběru rozhodoval stav silnic, tlak samosprávy i firem, které jsou velkými zaměstnavateli, a zároveň se přihlíželo k intenzitě provozu,“ uvedl náměstek hejtmana Jaromír Dušek, který je odpovědný za dopravu.

Vybrány byly úseky silnice II/337 od hranic kraje přes Třemošnici až do Seče za více než dvě stě milionů korun a dále stejná silnice mezi Nasavrky a Skutčí za bezmála čtvrt miliardy korun. Trasa procházející napříč okresem Chrudim tak bude stát skoro půl miliardy.

„Dlouho upozorňujeme na to, že stav silnic je špatný, je tu poměrně velký průmysl, hodně nákladní dopravy a 2 200 pracovních míst, přičemž mnoho zaměstnanců dojíždí auty. Hejtman nám slíbil, že oprava první části kritických úseků by měla začít v roce 2017,“ řekl starosta Třemošnice Miroslav Bubeník.

Kojice se dočkají obchvatu

Nákladná bude i modernizace silnice II/322 u Chvaletic a vybudování nového obchvatu Kojic, což má podle projektů vyjít na bezmála 300 milionů korun. Lepší silnice se dočkají i řidiči jedoucí z Pardubic do Hrobic po silnici II/324.

Peníze z Unie neznamenají, že opravy se rozjedou rychleji než dosud. Kraj se bez velkého příspěvku Bruselu neobešel v minulých letech a nezvládl by opravu ani v letech příštích. Vedení kraje tvrdí, že k pouze mírnému zlepšování stavu silnic potřebuje na investice miliardu korun a na to dotace z Unie stačit nebudou.

„Stav silnic je horší než v roce 2002, rozevírají nůžky mezi čerstvě rekonstruovanými úseky a těmi, který jsou ve špatném stavu,“ posteskl si Dušek.

Kraj dá ze svého 200 milionů

Poté, co skončily dotace z minulého programového období, musel kraj letos sáhnout pro dvě stě milionů korun z rozpočtu.

„V tuto chvíli neděláme nic jiného, než žebráme u ministerstev financí a dopravy o nějaké drobné částky na rekonstrukce silnic,“ řekl před časem hejtman Martin Netolický.

Existuje ale naděje, že se opravy silnic rozjedou rychleji. Stát musí na desítky staveb dálnic a obchvatů nechat vypracovat nové ekologické posudky, což by podle Duška mohlo vést k tomu, že ministerstvo dopravy nedokáže včas vyčerpat dotace na silniční stavby. Kraje ale hlásí, že by v takovém případě peníze za rekonstrukci silnic utratit uměly.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.