Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trať je opravená, ale kvůli uzamčeným závorám musí vlaky jezdit krokem

  8:53aktualizováno  8:53
Na nově zrekonstruované trati mezi Pardubicemi a Havlíčkovým Brodem jezdí vlaky u Horky u Chrudimi skoro krokem. Důvod je kuriózní. Strojvedoucí zpomalují kvůli ručně ovládaným závorám.

Přejezd leží na značně odlehlém místě. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Až stokilometrovou rychlostí měly od loňského prosince jezdit vlaky mezi Chrastí a Chrudimí. Kvůli opožděným dodávkám zabezpečovacích technologií se největší výhoda modernizované tratě za bezmála miliardu korun posouvá až na prosinec letošní. Mezitím se vlaky v některých úsecích tratě, spojující Havlíčkův Brod s Pardubicemi, doslova plouží.

V lesích v katastru obce Horka u Chrudimi totiž nastal spor o to, kdo se postará o raritu - ručně ovládané závory, které tam železničáři instalovali letos na jaře.

Fotogalerie

Podobných technických zařízení, a přitom nových, je v 21. století na českých kolejích velice málo. Už dávno je však nezvedá závorář v blízkém strážním domku, klika s mechanismem ovládajícím závoru je jednoduše pod zámkem.

Zdálo by se, že nepoužívané a zamčené závory nemohou nijak ohrozit průjezd vlaku a je zbytečné, aby zpomaloval. Jenže z pohledu předpisů to vypadá jinak.

Zařízení není v provozu, vlastník kolejí, Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC), tvrdí, že nemůže provádět „kontrolu jejich stavu“ a nemůže kvůli tomu povolit vlakům jezdit přes přejezd navrženou sedmdesátikilometrovou rychlostí.

Proto jsou všichni strojvedoucí vlaků zpraveni takzvaným rozkazem o nefunkčnosti přejezdu, což v praxi znamená, že vlak houká a má jet desetikilometrovou rychlostí. Nic naplat, že trať protíná jen zarostlá a neudržovaná cesta.

„Podmínkou jejich spuštění je uzavření smlouvy s vlastníky pozemků, kteří by mohli tento přejezd využívat a na požádání dopravních zaměstnanců v případě potřeby otevřít,“ uvedla za SŽDC Kateřina Šubová.

Železničáři se dohodli s obcí

Správce kolejí však od vlastníků pozemků v okolí tratě obdržel odpověď, že o kopřivami zarostlou cestu nemají zájem. SŽDC tak až po čtvrt roce oslovila obec Horku, v jejímž katastru se přejezd nachází. Ta pravomoc nakonec převzala a smlouva je v těchto dnech před podpisem.

„Avízo nám poslali minulý týden. Smlouva bude řešit trvale uzamčený přejezd v Mezihoří. Je tam jenom kvůli přejetí hasičské techniky. Je to jediné místo, kde se dá trať přejet. Loni nám tam dvakrát hořel les. Klíč od přejezdu budou mít na nádraží ve Žďárci u Skutče. Na telefonát nám závory otevřou,“ řekla před pár dny starostka Horky Dana Dostálová s tím, že by smlouva měla tento týden začít platit.

„Po jejím podepsání bude toto přejezdové zabezpečovací zařízení spuštěno a rychlost zvýšena na nově projektovaný stav,“ slíbila za SŽDC Šubová.

Podobně nefunkční zabezpečený přejezd je přitom i o pár kilometrů dál směrem na Vrbatův Kostelec.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Veronika Skalecká. Žurnalistka se ve své knize věnuje Pardubicím v období...
Zaujal mě soud se studenty za karikatury, říká autorka knihy o normalizaci

Doktorandka Univerzity Karlovy Veronika Skalecká nedávno vydala knihu s názvem Pardubice v období normalizace. Přináší podrobný pohled na politiku, kulturu a...  celý článek

Rybičky 48 na festivalu České hrady pod Kunětickou horou (24. 7. 2015).
Začínají „retrohrady“. Do akce jde Bílá, Olympic, Anna K i Müller

Tak trochu jiné České hrady vypuknou v pátek pod hradem Kunětická hora. Pořadatelé tentokrát vsadili na veterány české muziky. Divákům se tak představí Lucie...  celý článek

Vazební věznice Hradec Králové
Soud snížil trest matce novorozence z krabice. Neví se, zda po porodu žil

Žena z Chrudimska, která se nepostarala o své čerstvě narozené dítě a jeho tělo později ukryla do krabice, si ve vězení odpyká devět let. Původní patnáctiletý...  celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
OBCHODNÍK – CAD/PLM SYSTÉMY

Advantage Consulting, s.r.o.
Liberecký kraj, Královéhradecký kraj, Pardubický kraj
nabízený plat: 25 000 - 45 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.