Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trať je opravená, ale kvůli uzamčeným závorám musí vlaky jezdit krokem

  8:53aktualizováno  8:53
Na nově zrekonstruované trati mezi Pardubicemi a Havlíčkovým Brodem jezdí vlaky u Horky u Chrudimi skoro krokem. Důvod je kuriózní. Strojvedoucí zpomalují kvůli ručně ovládaným závorám.

Přejezd leží na značně odlehlém místě. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Až stokilometrovou rychlostí měly od loňského prosince jezdit vlaky mezi Chrastí a Chrudimí. Kvůli opožděným dodávkám zabezpečovacích technologií se největší výhoda modernizované tratě za bezmála miliardu korun posouvá až na prosinec letošní. Mezitím se vlaky v některých úsecích tratě, spojující Havlíčkův Brod s Pardubicemi, doslova plouží.

V lesích v katastru obce Horka u Chrudimi totiž nastal spor o to, kdo se postará o raritu - ručně ovládané závory, které tam železničáři instalovali letos na jaře.

Fotogalerie

Podobných technických zařízení, a přitom nových, je v 21. století na českých kolejích velice málo. Už dávno je však nezvedá závorář v blízkém strážním domku, klika s mechanismem ovládajícím závoru je jednoduše pod zámkem.

Zdálo by se, že nepoužívané a zamčené závory nemohou nijak ohrozit průjezd vlaku a je zbytečné, aby zpomaloval. Jenže z pohledu předpisů to vypadá jinak.

Zařízení není v provozu, vlastník kolejí, Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC), tvrdí, že nemůže provádět „kontrolu jejich stavu“ a nemůže kvůli tomu povolit vlakům jezdit přes přejezd navrženou sedmdesátikilometrovou rychlostí.

Proto jsou všichni strojvedoucí vlaků zpraveni takzvaným rozkazem o nefunkčnosti přejezdu, což v praxi znamená, že vlak houká a má jet desetikilometrovou rychlostí. Nic naplat, že trať protíná jen zarostlá a neudržovaná cesta.

„Podmínkou jejich spuštění je uzavření smlouvy s vlastníky pozemků, kteří by mohli tento přejezd využívat a na požádání dopravních zaměstnanců v případě potřeby otevřít,“ uvedla za SŽDC Kateřina Šubová.

Železničáři se dohodli s obcí

Správce kolejí však od vlastníků pozemků v okolí tratě obdržel odpověď, že o kopřivami zarostlou cestu nemají zájem. SŽDC tak až po čtvrt roce oslovila obec Horku, v jejímž katastru se přejezd nachází. Ta pravomoc nakonec převzala a smlouva je v těchto dnech před podpisem.

„Avízo nám poslali minulý týden. Smlouva bude řešit trvale uzamčený přejezd v Mezihoří. Je tam jenom kvůli přejetí hasičské techniky. Je to jediné místo, kde se dá trať přejet. Loni nám tam dvakrát hořel les. Klíč od přejezdu budou mít na nádraží ve Žďárci u Skutče. Na telefonát nám závory otevřou,“ řekla před pár dny starostka Horky Dana Dostálová s tím, že by smlouva měla tento týden začít platit.

„Po jejím podepsání bude toto přejezdové zabezpečovací zařízení spuštěno a rychlost zvýšena na nově projektovaný stav,“ slíbila za SŽDC Šubová.

Podobně nefunkční zabezpečený přejezd je přitom i o pár kilometrů dál směrem na Vrbatův Kostelec.





Hlavní zprávy

Double you, s.r.o. - Aneta Merklová
Operátor/ka výroby

Double you, s.r.o. - Aneta Merklová
Pardubický kraj
nabízený plat: 18 000 - 20 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.