Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Náměstí v Chrudimi dělí silnice. Je třeba to změnit, říká architekt

  8:14aktualizováno  8:14
Resselovu náměstí v Chrudimi podle odborníků stále něco chybí. Doporučili městu zastavět prostranství u kostela. Městský architekt Marek Janatka se spíše přimlouvá za přemístění silnice, která protíná náměstí v blízkosti morového sloupu.

Chrudimský městský architekt Marek Janatka chce změnit dopravu na Resselově náměstí. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Před jedenácti lety šokoval obyvatele Chrudimi výsledek architektonické soutěže na dostavbu Resselova náměstí. Porotci vybrali tak odvážné návrhy na stavbu hotelu u kostela, že veřejnost takřka jednomyslně odmítla.

Od té doby plán na uzavření náměstí spí, ale ne úplně. Městský architekt Marek Janatka říká, že v budoucnu není vyloučeno, že se náměstí skutečně uzavře. Nicméně to podle něj není pro město priorita.

Jak vážně uvažuje město o dostavbě náměstí? Pracujete na tom?
Odborný workshop, který i nad těmito otázkami proběhl koncem roku 2015 za účasti řady významných architektů, téměř jednoznačně ukázal, že z urbanistického hlediska je žádoucí dotvořit prostor Resselova a navazujícího Školního náměstí dostavbou objektu v místě dnešní „balustrády“ vedle kostela. Jednalo by se o navrácení hmoty „špalíčku“, který zde historicky stával, avšak bylo by možné postavit zde i objemnější stavbu, která by se projevovala do Školního náměstí, které je náměstím vlastně jen názvem, a urbanisticky by jej dotvářela. Namísto pokračování Široké ulice kolem kostela by tak vznikly například dvě užší ulice - podél kostela a podél fronty domů.

A uprostřed by stál nový hotel, jak se v minulosti plánovalo?
Mezi nimi by byl objekt, který by měl ideálně poskytovat více funkcí než třeba jen hotel. Především by mělo jít o vytvoření aktivního a pestrého městského parteru. Hlavním cílem by bylo dotvořit a uzavřít prostor Resselova náměstí tak, aby byl jasně a kompaktně vymezen, tak jak tomu bylo i v historii.

Vy s tímto plánem souhlasíte?
Z mého ohledu je třeba říci, že toto řešení může být a v podstatě je urbanisticky správné, ale jako městský architekt se kloním ke komplexnějšímu náhledu na věc. Případnou dostavbu tak vnímám jako jednu z možností, jako určitou příležitost, ale současný stav není z mého pohledu vada, kterou by bylo nutné řešit, aby hlavní chrudimské náměstí bylo v pořádku. Naopak i stávající stav má řadu urbanistických hodnot.

Jak chcete řešit dopravní režim na náměstí?
Za hlavní problém považuji přetnutí náměstí Širokou ulicí na dvě části - náměstí je prostorově rozpolcené a silnice je bariérou pro chodce. Sloup Proměnění Páně tak stojí u silnice. Dále nedořešené parkování. Provoz vozidel by měl probíhat po obvodu, včetně kultivovaného parkování, protože bez něj nebude fungovat zejména obchodní občanské vybavení. Částečně může pomoci plánovaná výstavba parkovacího domu na Moravově zahradě. Stále se mi vrací myšlenka podzemního parkování na Resselově náměstí.

To je podle vás technicky proveditelné?
Argumenty o podzemních chodbách nebo skalním podloží těsně pod povrchem sice vnímám, ale nepovažuji za ověřené. Podzemní parkoviště na Staroměstském náměstí v Mladé Boleslavi je stavbou roku 2015, i když řešení veřejného prostoru na povrchu v žádném případě nemůže být pro Chrudim vzorem.

Dostavba náměstí v Chrudimi

Resselovo náměstí v Chrudimi má čtvercový tvar, ale vedle kostela, kde kdysi stál dům, je proluka. Navíc napříč náměstím prochází rušná silnice. Proto vznikl plán postavit vedle kostela hotel, případně za ním další obchody, a náměstí tak opticky uzavřít. Před jedenácti lety obyvatele Chrudimi překvapily návrhy na výstavbu moderního hotelu na Resselově náměstí, které vyhrály architektonickou soutěž. Vedení Chrudimi kvůli odmítavé reakci veřejnosti celou věc odložilo na neurčito. Nyní jde o to, zda se politici k proměně náměstí zase vrátí.

Hovořil jste o tom, že by auta jezdila a parkovala po obvodu. Bude to bezpečné? Nebude náměstí zaplaveno stojícími auty?
Myslím si, že to bezpečné bude. Současný stav ideální není, hlavní část náměstí je pro dopravu uzavřena, ale ve skutečnosti tu stále projíždějí auta. Rozhodně nechci, aby náměstí bylo v budoucnu plné parkujících aut. Stačí méně míst, ale budeme motivovat řidiče k tomu, aby si během hodiny zařídili vše, co potřebují, a pak uvolnili místo.

Představy architektů i vaše jdou ve stopách architekta Romana Kouckého, díky kterému jsou v Široké ulici jezdecké schody, které znepříjemňují jízdu autem. Jak se na jeho řešení díváte?
Mám k tomu rozporuplný vztah. Pro mne jako řidiče to není pohodlné. Pokud bylo ale cílem zklidnit dopravu v Široké ulici, tak ten byl určitě splněn.

Radní hovořili před rokem o tom, že chcete řešit prostor od náměstí až po sportovní halu jako jeden celek. Souvisela s tím i otázka, zda a jak modernizovat sportovní halu. Můžete říct, jak jste od té doby pokročili?
Existují úvahy umístit novou sportovní halu v jiných lokalitách. Stávající sportovní hala na Tyršově náměstí by však podle mého názoru měla být rovněž zachována s využitím především pro školy a amatérské sportovce. Konkrétní řešení souvisí také se záměrem parkovacího domu na Moravově zahradě. Jde o zásadní koncepční rozhodnutí, proto zvažujeme všechny pro a proti, což vyžaduje čas.





Hlavní zprávy

Tritón Pardubice, spol. s r. o. - Martin Stauber
Obsluha CNC ohraňovacích center RAS

Tritón Pardubice, spol. s r. o. - Martin Stauber
Pardubický kraj
nabízený plat: 19 000 - 25 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.