Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Poklepáno. Na pardubickém letišti začíná výstavba terminálu

  7:49aktualizováno  7:49
Demolicí nepotřebných skladů začne ve čtvrtek stavba nového letištního terminálu v Pardubicích. V říjnu příštího roku by již mohla hala za 256 milionů korun odbavit první cestující. Politici doufají, že lepší zázemí letiště do něj naláká více pasažérů.

Průčelí budoucího terminálu. | foto: Vizualizace Magistrát města Pardubice

Jen co se politici, stavbaři a lidé z vedení pardubického letiště shromáždili ke slavnostnímu poklepání na základní kámen nového terminálu, někde v dálce zaduněl hrom.

„Zdá se, že jsou nahoře dobře informovaní, asi se jim to moc nelíbí,“ prohodil k tomu radní Pardubic Libor Slezák.

Scénka tak dost věrně vystihla situaci kolem stavby terminálu. Politici o něm mluvili dvacet let, ale stále se nedařilo udělat ten poslední krok. Nakonec se sice radní kraje i města na investici dohodli, ale zase není jisté, jestli v tu pravou chvíli. Letiště těžce strádá masivním úbytkem cestujících a je velká otázka, zda utracení více než čtvrt miliardy korun pasažéry do Pardubic vrátí.

„Letošní výsledky letiště jsou tragické. Za první čtvrtletí jsme odbavili nějaké tři tisíce lidí. To je hrozně málo,“ uvedl při slavnostní řeči hejtman Martin Netolický.

„Vedení letiště a představenstvu firmy EBA jejich pozici nezávidím. My jsme sice rozhodli, že se bude stavět, ale právě na těchto lidech bude sehnat nové zákazníky a terminál naplnit,“ dodal Netolický.

Letiště loni přepravilo pouhých 57 830 cestujících, meziroční pokles činil zhruba 63 procent. Právě zhruba taková čísla vykazoval terminál naposledy v roce 2005. Poté se o služby pardubického letiště začal prudce zvedat zájem, který gradoval v roce 2013, kdy odbavilo přes 184 tisíc lidí.

Jenže od té doby následuje takřka volný pád. Jen během dvou let z krajského města zmizelo téměř 130 tisíc osob s letenkou a většinou ruským pasem v kapse. Právě úbytek Rusů má na propadu letiště hlavní podíl. Firma East Bohemian Airport také druhým rokem vykazuje ztráty, ale má nerozdělené zisky z minulých let.

„Vedle stavby terminálu je potřeba změnit i další věci na letišti. V první řadě musíme změnit byznys plán, aby nebyl zaměřený jen a jen na Rusko. To se teď ekonomicky bortí,“ uvedl primátor Martin Charvát.

Hotovo bude příští rok v září

Nicméně stavět se i tak bude, a to hodně brzy. Firmy nechtějí otálet a už ve čtvrtek pošlou na místo budoucího terminálu své lidi. „Začneme hned ve čtvrtek demolicí nepotřebných skladů,“ uvedl prokurista stavební firmy Strabag Petr Kafka.

Sdružení dvou firem Strabag a Chládek a Tintěra vyhrálo zakázku s cenou 256 milionů korun. Jako první začnou stavět příjezdovou komunikaci a v září zahájí práce na letištní hale. Na obou stavbách bude pracovat až stovka lidí.

„Do zimy bude stavba odolná proti větru a dešti, do června příštího roku hotová. Pak budeme dělat technologie, zkoušet je. V září práce dokončíme, pak máme 14 dní na zkušební provoz,“ doplnil Kafka.

Terminál se měl stavět loni, stavební firmy však nabízely cenu kolem 400 milionů korun. Společnost East Bohemian Airport se rozhodla stavbu zlevnit a vypsat nový tendr.

V druhém patře například nebudou vybavené kanceláře. Uspořilo se i na trafostanici a vzduchotechnice, které budou umístěné venku místo uvnitř stavby.

Jiří Požár, který má na starosti technický dozor, řekl, že bude nutné ohlídat kvalitu, rozpočet i plnění harmonogramu. „Stavba musí být kvalitní, protože se jedná o mimořádně reprezentativní stavbu. Budu muset dávat velký pozor na finance, rozpočet je daný, překročit se nesmí,“ dodal Požár.

Akcionáři EBA, což je město Pardubice a Pardubický kraj, delší dobu hledali společnou řeč a nebylo jisté, zda se na potřebě stavby terminálu shodnou. Zatímco Pardubice trvaly na potřebnosti nového terminálu, hejtmanství váhalo a chtělo záruky. Kraj si dokonce nechal zpracovat posudek od odborníků z Fakulty architektury Vysokého technického učení v Brně, kteří v projektu našli hned třicet možných problémů a nedostatků v budoucím provozu terminálu.

„Mám z dnešku pozitivní pocity, jsem si jistý, že jde o kvalitní projekt, který má kvalitní partnery. Očekávám, že počty cestujících půjdou opět nahoru,“ uvedl však v úterý primátor Martin Charvát.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.