Křižovatka se nejprve změní na světelnou, časem možná i na kruhový objezd.

Křižovatka se nejprve změní na světelnou, časem možná i na kruhový objezd. | foto: Milan Zeman

Mýto chce další semafory na pětatřicítce. Kvůli parkovišti Iveca

  • 1
Radnice ve Vysokém Mýtě bude muset vyřešit problém, jak upravit křižovatku u prodejny Lidl poblíž ředitelství společnosti Iveco. Firma totiž v současnosti buduje v prostorách bývalé Tomáškovy cihelny velké parkoviště s 649 parkovacími místy pro své zaměstnance.

Firma hodlá parkoviště otevřít v polovině roku a město chce do té doby zajistit, aby řidiči, kteří jej budou využívat, mohli snadněji vjíždět na hlavní silnici

„Nyní je totiž velmi problematické odbočit od Lidlu i z Pražské ulice na průtah I/35 ve směru na Litomyšl, a to především v době, kdy končí nebo začíná pracovní směna,“ řekl místostarosta Roman Baťa.

Vysokým Mýtem projíždí v současnosti asi 22 tisíc automobilů denně, výraznou část tohoto počtu tvoří kamiony. A je pravděpodobné, že počet aut bude stoupat.

Křižovatka se nejprve změní na světelnou, časem možná i na kruhový objezd.

Radní města nyní rozhodli, že nechají do poloviny roku křižovatku u Lidlu, nebo sousedící křižovatku s Pražskou ulicí osadit semafory.

„Chtěli bychom také sladit tuto novou světelnou křižovatku se světelnou křižovatkou v ulici Prokopa Velikého a vytvořit takzvanou zelenou vlnu,“ řekl starosta František Jiraský. Město nechá také navrhnout několik variant řešení situace poblíž budoucího parkoviště.

Podle starosty ale světelná křižovatka na I/35, která vznikne kvůli parkovišti firmy Iveco, je pouze dočasné řešení.

„Po výstavbě nové rychlostní silnice D35 kolem Vysokého Mýta město tuto křižovatku znovu posoudí a bude rozhodovat, zda zůstane světelná, nebo se z ní stane kruhový objezd. Nevylučujeme, že pak dojde ve městě na postavení jedné nebo dvou kruhových křižovatek,“ uvedl Jiraský.

Počet aut by se měl po stavbě dálnice snížit o tisíce

Podle odhadů by měla D35 snížit počet aut projíždějících Vysokým Mýtem na deset tisíc.

Radnice už nějakou dobu jedná s Ředitelstvím silnic a dálnic o tom, jak budou vypadat všechny křižovatky na průtahu městem, které ve městě jsou.

„Provoz na současné pětatřicítce stále houstne a dopravní situace se zhoršuje. Silnice nám půlí město a řidiči, ale i pěší a cyklisté mají obecně stále větší problém přejet přes silnici a přijet mimo jiné třeba včas do zaměstnání,“ řekl Jiraský.

Město nechalo ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic loni vypracovat model individuální automobilové dopravy ve městě. Ta navrhuje pro město buď okružní, nebo spirálovité křižovatky, nebo křižovatky řízené světelnými signály.

„Kruhové a spirálovité křižovatky platí stát, světelné by mělo platit město. Ale máme od ministra dopravy Ťoka přislíbeno, že pokud by se vybraly světelné křižovatky, přispěl by na ně stát z fondu dopravní infrastruktury,“ uvedl Jiraský. Podle místostarosty Bati město chystá technické řešení i pro křižovatku I/35 s ulicí generála Svatoně ve tvaru písmene T poblíž ZUŠ.

„Když jedete od obce Lhůta nebo od Knířova, tak tam se velmi problematicky odbočuje na průtah doleva na Hradec Králové. Rádi bychom tam zjednodušili a upravili s ohledem na bezpečnost právě toto odbočení doleva,“ řekl.