Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Muži s detektory dohledali trosky vrtulníku z dob „bratrské“ okupace

  14:34aktualizováno  14:34
Před několika dny nalezli dva muži ze Starého Města u Moravské Třebové v lesích kolem České Třebové trosky polského vrtulníku, který tam havaroval jen několik týdnů po okupaci Československa v roce 1968. Vrtulník polské armády typu SM-2 se zřítil 12. října během spojovacího letu z České Rybné do Šumperka.

Trosky polského vrtulníku. | foto: Krajský úřad Pardubického kraje

„Jedná se o unikátní nález z doby okupace vojsky Varšavské smlouvy na našem území. Jsem přesvědčený, že se trosky stanou nedílnou a navštěvovanou součástí některého z muzeí na území kraje. Při prohledávání místa se nalezly i nevybuchlé dělostřelecké granáty pravděpodobně z konce druhé světové války, k nimž museli být přivoláni i pyrotechnici,“ uvedl hejtman Martin Netolický, který se na místo nálezu vypravil z nedalekého domova v České Třebové.

Fotogalerie

Část trosek byla v lese volně dostupná, větší část musela být dohledána za pomoci detektorů na kov. Polská armáda, která brzy opustila území republiky, si s sebou před lety odvezla pouze motor, zbytek nechala na pospas zájemcům o železo a jiné kovy. Pro ně bylo však místo příliš odlehlé.

Muži s detektory v lese nalezli částečně na povrchu a částečně ve vrstě jehličí na ploše šest krát šest metrů úlomky oplechování pilotní kabiny, část příhradové „trubkové“ konstrukce draku vrtulníku, části vybavení jako ukazatel teploty a tlaku paliva i oleje, kompas, ovládací pult, část radiovybavení, ale také zbytky listů rotoru a další fragmenty, zejména prvky řízení. Trosky byly o víkendu vyzvednuty pod dohledem odborníků na vojenskou historii a archeologii. Po nezbytné konzervaci mohou být vystaveny.

Pro místní obyvatele nebyl nález úplnou novinkou.

Vrtulník SM-2

PZL SM-2 je lehký víceúčelový užitkový vrtulník s třílistým nosným rotorem a třílistým tlačným vyrovnávacím rotorem. Vyráběn byl v letech 1960 - 1963 polským leteckým závodem WSK PZL Świdnik. Jedná se o stroj konstrukčně vycházející ze sovětského vrtulníku Mil Mi-1, který byl v Polsku vyráběn licenčně pod označením PZL SM-1. Vrtulník je známý také pod označením WSK SM-2. Na území České republiky se nachází jeden kompletní stroj ve sbírkách Vojenského historického ústavu - Leteckého muzea Kbely.

„Říkali jsme tomu místu ,U spadlé helikoptéry ́. Když spadla, vojáci místo obšancovali a nikdo se tam nedostal,“ řekl starosta Damníkova Jiří Blažek, který byl v roce 1968 v klukovském věku. Vrtulník spadl asi tři kilometry od Damníkova směrem na vesnici Skuhrov.

Pilot i dva pasažéři havárii přežili. Kvůli zhoršujícímu se počasí, kdy dokonce sahaly mraky k vrcholkům tamních kopců, se tehdy pilot rozhodl přerušit let a vrátit se na místo startu. Postupně snižoval výšku stroje, ale když jej po výstraze otočil prudce vpravo, zavadil o vrcholky stromů a havaroval.

„Major Boczar provedl obrat vlevo a při návratu přelétával město Lanškroun ve výšce 300 metrů. V další fázi letu začal snižovat výšku a nebezpečně se přitom přibližoval k zalesněnému úbočí Třebovských stěn mezi Českou Třebovou a Lanškrounem, na což pasažér, major Cakal, zareagoval slovy ,bo zawadzimy - zavadíme! ́ Na upozornění pilot zareagoval přitažením vrtulníku, ale i přesto došlo k zachycení o vrcholky stromů,“ uvádějí Aleš Hottmar, Stanislav Mackovík ve své historické práci Rudé hvězdy nad Československem 1968 - 1991.

Vrtulník dopadl na levý bok v pozici opačné ke směru letu. Oba muži opustili vrtulník a vynesli pasažérku, která omdlela. Poté vrtulník vzplanul. „Hlavní příčinou havárie byl špatný zdravotní a psychický stav pilota, chvilková nevolnost, ztráta kontroly a paměti pravděpodobně z nadýchání se kysličníku uhelnatého z kamen ve stanu, kde pilot přespával,“ dodali historikové.

Majitel vojenskohistorického muzea Vladek Vácha místo prozkoumal a přichází s další hypotézou. „V rozporu s dobovou výpovědí nebyly nalezeny na konstrukci stopy po požáru. Dle pozůstatku pilotní kabiny je zřejmé, že došlo k masivnímu výbuchu, který pilotní kabinu roztrhal. Na místě se nacházely i masivní střepiny dělostřelecké munice a během vyzvedávání byly nalezeny dva deseticentimetrové kusy ostrých dělostřeleckých granátů. Dá se předpokládat, že během požáru stroje došlo k iniciaci v zemi umístěného dělostřeleckého granátu, který část vrtulníku roztrhal - na místě je kráter o průměru tři a půl metru s hloubkou 40 centimetrů,“ řekl Vladek Vácha.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Lékař Vítězslav Novohradský
Registr: Primátor rozdal peníze od Opatovic. Politici se potýkají s dluhy

Kdo kolik dluží na hypotéce, kdo si nejvíce vydělal mimo funkci nebo kdo si koupil nové auto či garáž. To vše se dá vyčíst z registru oznámení, které politici...  celý článek

Konec trati na Chrudim. V Pardubičkách se trať stočí na jih, ale u Nemošic...
Místo nové trati do Pardubic stačí zavést spěšné vlaky, říká Chrudim

Vedení Chrudimi odmítá stavbu Ostřešanské spojky, která měla zrychlit cestování vlakem do Pardubic. Stavba nové trati je podle města zbytečně drahá a vysoký...  celý článek

Přeměna chodníků a dalších prvků na pardubické třídě 17. listopadu začala.
Nové chodníky, lavičky i stojany. Pardubice zkrášlí třídu 17. listopadu

Dělníci začínají dláždit chodníky navazující na třídu Míru. Pardubice tak sjednotí podobu ulice 17. listopadu s pěší zónou. Nová dlažba však bude kvalitnější.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.