Rozebraný ruský mig v areálu přeloučské firmy.

Rozebraný ruský mig v areálu přeloučské firmy. | foto: Vladek Vácha

Muzeum dělá „rozborku a sborku“ vysloužilého migu, pak stíhačku vystaví

  • 3
Bezmála čtyřtunový stíhací letoun Mig-21 MF, který desítky let sloužil mimo jiné i na pardubickém letišti, bude od jara novým exponátem Vojenského muzea v Králíkách. Nejdříve jej ale musí muzeum rozebrat, součástky vyčistit a poté znovu sestavit.

Na přelomu září a října muzeum získalo za výhodnou cenu ruský stíhací letoun Mig-21 MF, který v Sovětském svazu vyrobili v letech 1971 až 1972. Sloužil v Pardubicích, Líních, Žatci a Čáslavi, kde v roce 2001 odešel „do důchodu“.

Muzejníci letoun rozebrali na malé kousky a v současnosti prochází rekonstrukcí.

„Je na tom spousta práce. Musí se dát do kupy podvozková část, protože na ní bude letoun stát. Pak ho musíme celý vyčistit. Byly tam mraky ptačích hnízd a nečistot, protože stál dlouho venku,“ popisuje rekonstrukční práce provozní ředitel muzea Martin Večeř.

Na stíhačku se vrátí znaky i čísla, které měla v éře komunismu

Letoun čeká i odstranění neodborného laku, který byl na něm v době jeho chátrání. Mig-21 poté dostane znaky i čísla, jež měl v době, kdy působil na pardubickém nebo čáslavském letišti a vyrážel do vzduchu - například, když za železnou oponou prověřovaly někdejší pohraničníky a radary západní letouny nebo průzkumné U-2.

„Bude mít nový lak, který bude odpovídat jeho pravému dobovému zbarvení. Celou historii letounu totiž známe,“ říká Martin Večeř. Mig-21 bude exponátem v hale muzea, kde ho pracovníci umístí na podstavec. Stane se totiž jednou z dominant haly, v níž je už dnes k vidění spousta vojenské techniky přibližující výzbroj české armády od roku 1918.

„Podstavec musíme vyprojektovat a vyrobit. Bude v podobě třínožky, letoun na něm bude asi ve výšce dva a půl metru a návštěvníci ho budou vidět zespoda. Trochu nakloněný na pravé křídlo se špicí mírně nahoru dopředu. Podoba exponátu tak bude připomínat let stíhačky, která jakoby ve vzduchu zatáčí,“ popisuje Večeř.

„K exponátu poté přistavíme schůdky a ochoz, návštěvníci si tak budou moci prohlédnout zrekonstruovaný kokpit, jak vypadal v době, kdy tento stíhač startoval třeba z Čáslavi,“ dodává provozní ředitel vojenského muzea.

To získalo letoun od firmy Excalibur, která jej zakoupila v roce 2005. Letoun nyní váží necelé čtyři tuny. Rekonstruovaný Mig-21 by mohli návštěvníci vojenského muzea vidět poprvé na přelomu dubna a května.