V minulém roce zemřel na silnicích Pardubického kraje člověk přibližně každých jedenáct dní. Celkem jich svým zraněním podlehlo 34. To je o jednoho méně, než předloni, ovšem také o více než o čtvrtinu méně než v roce 2010. Tehdy si nehody vybraly 48 obětí.
„Policie v kraji loni šetřila celkem 3 451 nehod, při kterých bylo 34 osob usmrceno, 154 osob těžce zraněno a 1 430 osob zraněno lehce. Odhadnutá hmotná škoda policií na místě nehody je 175,83 milionu korun,“ informuje policejní mluvčí Jitka Vavřinová.
Proč jsou podle odborníků následky dopravních nehod mírnější než v minulosti?
„Snižování nehodovosti na silnicích v Česku pozitivně ovlivňovaly postupná modernizace aut, rozvoj infrastruktury, dopravní výchova i zesílená mediální osvěta, včetně některých preventivně - represivních opatření,“ říká Jiří Kamenický ze statistického úřadu.
Policie v Pardubickém kraji má stále lepší vybavení. „Policie používá dvě vozidla Škoda Octavia v civilním provedení s měřicí a záznamovou technikou. Do akce se dostane i vrtulník. Loni byl v kraji využíván při dopravně bezpečnostních akcích třikrát a letos budeme určitě také žádat o jeho spolupráci,“ říká Jitka Vavřinová.
Policisté podle ní letos chystají řadu akcí, do kterých se zapojí vrtulník a také civilní auta s radary.
V kraj loni mírně ubylo také dopravních nehod. Statistiku je ale třeba brát s rezervou, protože ne všechny nehody lidé musejí hlásit. Šoféři musejí oznámit jen karamboly, kde škoda přesáhne 100 tisíc korun.
Zrádné silnice: třiačtyřicítka a pětatřicítka
Počet dopravních nehod v regionu klesá, a to i přes to, že silnice v kraji patří k nejnebezpečnějším v zemi. Českou „silnicí smrti“ je silnice I/43 ve východní části kraje. Zjistili to dopravní experti při hodnocení silnic v rámci celoevropského programu EuroRAP. Hodnocení zkoumá riziko, že se řidič stane součástí dopravní nehody.
Dopravní nehody v krajiPočet nehod: 2014 3 451 2013 3 622 2012 3 726 2011 3 582 Následky dopravních nehod: 2014 - 34 osob usmrceno, 154 těžce zraněno 2013 - 35 osob usmrceno, 149 těžce zraněno 2012 - 42 osob usmrceno, 138 těžce zraněno 2011 - 48 osob usmrceno, 155 těžce zraněno |
K dalším silně rizikovým úsekům patří i silnice prvních tříd číslo 11, 35 a také 14. Výzkumníci při tvorbě mapy pracují s „relativní nehodovostí“, což znamená, že spojují data o silniční síti s daty o nehodovosti -pouze s nehodami s úmrtím nebo vážným zraněním - a poměřují je s intenzitou dopravy, aby bylo možné identifikovat úseky a lokality s vysokým bezpečnostním rizikem. Mapa pak ukazuje na pravděpodobnost, se kterou se účastník silničního provozu může stát součástí nehody. Celkově mapy zobrazují rizika na síti dálnic a silnic I. třídy, což představuje více než 6 500 kilometrů.
Pardubický kraj z tohoto ohledu patří k nejrizikovějším v zemi, a to spolu s Libereckým a Zlínským.