Dosud Choceňské pomazánkové máslo se v příštím roce přejmenuje na Choceňské...

Dosud Choceňské pomazánkové máslo se v příštím roce přejmenuje na Choceňské tradiční pomazánkové. | foto: archiv Choceňské mlékárny

Olsám neuspěl. Pomazánkové máslo z Chocně se bude brzy jmenovat jinak

  • 9
Pomazánkové máslo skončí do jara. Alespoň názvem. Choceňští mlékaři se definitivně smiřují s tím, že ho musí změnit. "Máslo" zmizí a naopak přibude slovo "tradiční".

"Věříme, že i při kosmetické změně názvu si naši zákazníci svůj oblíbený produkt najdou. A že si nenecháme zkazit chuť," reaguje manažer pro marketing a obchod Jan Fogl.

Přibližně na přelomu února a března příštího roku začne Choceňská mlékárna plnit pomazánkové máslo do nových obalů.

"Stejně jako ostatní producenti tohoto tradičního výrobku musí změnit jeho název na tradiční pomazánkové," uvedl ředitel firmy Pavel Marek.

Výrobci musejí splnit nařízení Soudního dvoru Evropské unie, který rozhodl, že výrobek nesplňuje kritéria pro klasické máslo.

"U nás jsou přípravy v plném proudu. Jakmile dojdou obaly, přejdeme na nový název Choceňské tradiční pomazánkové," doplnil šéf Choceňské mlékárny Pavel Marek.

Choceňské tradiční pomazánkové navíc tento název nese zcela logicky. Choceňská mlékárna má prakticky největší právo ze všech domácích producentů takto výrobek označovat. Dalo by se říci, že jeho tradice totiž začala právě zde, neboť v Chocni se tento produkt vyrábí od samého počátku, tedy již 35 let, a to v nezměněné kvalitě i receptuře.

Názvy doporučené zákazníky typu Pomazánkový olsám nebo Bruselská pomazánka tedy neuspěly.

Původní název zůstane na pultech dlouho

Vyhlášku, která platí od začátku listopadu, schválila Evropská komise. Výrobci mají šestiměsíční přechodné období, kdy mohou výrobek označovat starým názvem.

"V obchodní síti může být pomazánkové máslo až do vyprodání zásob," uvedla tisková mluvčí ministerstva zemědělství Dana Večeřová. Mlékárna už má většinu grafických návrhů připravených a zadala výrobu dodavateli.

Pomazánkové máslo prodává nejen pod vlastní značkou, ale také pro některé obchodní řetězce, které jej dodávají v jiných kelímcích. Náklady spojené s přejmenováním výrobku mlékárna ještě nevyčíslila. Peníze musí investovat i do reklamy a propagace nového výrobku.

"Nejspíš dáme inzeráty do časopisů, katalogů a letáků našich partnerů, uvažujeme o televizní reklamě, i když předtím jsme ji nevyužívali. Věříme, že prodeje neklesnou, že značka choceňské pomazánkové bude dostatečně silná," řekl Marek.

Po desítkách let příchutě stále přibývají

Podnik z Chocně ročně vyrobí zhruba 4 500 tun pomazánkového másla, s kterým drží podíl na domácím trhu kolem 60 procent.

Pomazánkové máslo se začalo v Chocni vyrábět už v roce 1979. O dva roky dříve byl výrobek patentován. Musí obsahovat 31 procent živočišného tuku a správné množství sušiny. Mlékárna jej vyrábí v několika příchutích. Populárním se stal i nejnovější přírůstek s příchutí houbovou. Mlékaři s úspěchem nabídli i sladkou variantu s příchutí vanilka a čokoláda.

,