Staniční dozorce z nádraží v Zámrsku Filip Malinovský

Staniční dozorce z nádraží v Zámrsku Filip Malinovský | foto: Jaroslav Hubený, MF DNES

Mladá žena čekala na vlak marně, staniční dozorce linkoval sešit

  • 2
V několikadenní záplavě zpráv o tom, že ve čtvrtek bude stávka železničářů, to vypadalo jako zjevení. Na zastávce v Dobříkově na Orlickoústecku čekala mladá žena. Překvapilo ji, že vlak nepřijel. Staniční dozorce v nedalekém Zámrsku, kam chtěla dojet, zatím místo kontrolování souprav linkoval sešit.

"Bylo mi to divné, stojím tu už čtvrt hodiny. Jsem zvyklá na zpoždění, ale už mi to začalo připadat divné, že nic nejede ani z opačného směru," řekla.

Dobříkov je přitom na železničním koridoru z Prahy na Moravu a nejen osobní vlaky tudy prosviští každou chvíli.

Ženu na omyl upozornil až redaktor MF DNES. "Ráno jsem vstala, řekla si, že potřebuji jet do Pardubic, a vůbec mi to nedošlo," řekla.

Do práce na nádraží jel místo vlakem na motorce

Staniční dozorce Filip Malinovský běžně jezdí do služby v Zámrsku vlakem. Ve čtvrtek ale musel výjimečně na motorce.

A místo sledování, zda je v pořádku zhruba 120 vlaků, které stanicí za směnu projedou, se musel zabavit jinak.

"Stávkuju, anebo nestávkuju? Prostě jsem tady a čekám, až něco pojede. Tady to není tak, jako když člověk vypne soustruh," řekl Malinovský, který v době návštěvy reportéra právě linkoval sešit na objednávání obědů pro své kolegy. Potom měl v plánu zamést podchod a zalít květiny.

Takový den bez vlaků prožil naposledy ještě na brandýské stanici před 14 lety poté, co provoz na trati zrušila povodeň.

"Týden nic nejelo, sekal jsem trávu a uklízel kolem stanice," vzpomíná. Práci si prý najde i teď. Tentokrát ho na nádraží v Zámrsku neruší ani nezkušení badatelé, kteří míří do tamního Státního oblastního archivu a ptají se na cestu, protože nevědí, že výhodnější je vystoupit na zastávce v Dobříkově.

Když vlak projíždí, nestojí dozorce před stanicí jen pro ozdobu.

"Sleduji, jestli není některý vagón zabrzděný, jestli jsou zavřené všechny dveře, jestli vlak projel celý a má konce, což se pozná podle světel, jestli nemá mašina poškozené sběrače elektrického proudu, jestli není uvolněný náklad. Také předávám mašinfírům rozkazy, když je třeba zpomalit někde na trati rychlost anebo se objeví nějaké jiné omezení," popisuje Filip Malinovský svoji práci.

To, že mu směna vyšla zrovna na den stávky, nebral ani jako smůlu, ani štěstí. Odpovědi na to, jak hodně podporuje své stávkující kolegy, se vyhnul.

"Bylo by to na dlouhé povídání, na které není ani čas. Jedno je jasné - tady se musí začít od voleb, je třeba volit lidi podle toho, jak jsou spolehliví a jak nás povedou."