Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ministři přijedou do Ústí nad Orlicí besedovat o zachráněném nádraží

  14:11aktualizováno  14:11
Politici se už na podzim domluvili, že místo demolice a stavby moderního nádraží v Ústí nad Orlicí zrekonstruují to stávající. Přispěla k tomu i aktivita sdružení Nádraží nedáme v čele s Olgou Sommerovou a Martinem Kadrmanem. Ministři kultury a dopravy přijedou o podobě nádraží diskutovat v březnu.

Nádraží v Ústí nad Orlicí se nachází na ostrůvku mezi dvěma kolejemi. | foto: MÚ Ústí nad Orlicí

Ministerstva dopravy a kultury oznámila, že s opravami začnou už letos. "Součástí dohod mezi ministerstvem dopravy a ministerstvem kultury je plánované uvolnění peněz na nutné opravy, protože nádražní budova je v havarijním stavu. Ty peníze tam musí jít hned," řekl ředitel tiskového odboru ministerstva kultury Stanislav Brunclík.

Přetahovaná o nádraží

Historická budova z roku 1874 se nehodila do plánu modernizace železnice na hlavní trati. Proto bylo rozhodnuto o její demolici.

Tu však odmítlo občanské sdružení Nádraží nedáme! v čele s dokumentaristkou Olgou Sommerovou a začalo bojovat za záchranu budovy.

Nádraží se loni stalo národní kulturní památkou, na konci loňského roku se ministři dopravy a kultury dohodli na jejím zachování.

Kolik ale z havarijního fondu ministerstva kultury přiteče, není zatím jasné. Jisté je, že nádraží bude sloužit ke stejným účelům jako nyní.

Ministr dopravy Vít Bárta a ministr kultury Jiří Besser mají jednat o osudu nádraží 4. března přímo v Ústí nad Orlicí. Podle neoficiálních zdrojů přijede ministr dopravy stylově po železnici. S šéfem ministerstva kultury by se měl sejít na nádraží v deset hodin dopoledne.

Právě na pozvání sdružení, které léta za záchranu nádraží bojuje, oba ministři přijedou.

"Chceme pánům ministrům osobně poděkovat, protože bez nich by byla rekonstrukce staré dámy velmi nejistá," říká předseda občanského sdružení Nádraží nedáme! Martin Kadrman. Ten čeká, že se od nich dozví, kdy a jakým způsobem stát budovu opraví.

Sdružení v čele s Olgou Sommerovou chce na březnovém setkání s ministry jednat o využití nádraží. Podle něj by byla škoda stavět ke starobylému nádraží nové moderní budovy. "Chtěli bychom vše zachovat tak, jak je," řekl Martin Kadrman.

Na místě by měla vzniknout také pracovní skupina, která se bude nádražím i nadále zabývat.

Dva členy vlády v jeden den v Ústí nad Orlicí zřejmě nepamatují. Naposledy se v Ústí nad Orlicí zastavil tehdejší ministr dopravy Petr Bendl, který se zde v únoru 2009 také pracovně sešel ve věci nádraží. Spor o tom, co s historickou nádražní budovou z roku 1874 udělat, se táhne zhruba tři roky.

Budova už byla na odpis, protože bránila plánované modernizaci železnice na hlavní trati. Úsilím občanského sdružení Nádraží nedáme! se však podařilo budovu zachránit a zanechat ji původním účelům. Náklady na opravy zaplatí České dráhy, ministerstvo kultury a evropské fondy.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Takto by měl v budoucnu vypadat most přes Labe mezi Valy u Přelouče do Mělicemi.
Provizorium končí, válečný most mezi Valy a Mělicemi nahradí širší

V roce 1948 postavila americká armáda provizorní most přes Labe mezi Valy u Přelouče a Mělicemi. Provizornost nakonec vydržela 70 let. Stavba z poválečné...  celý článek

Zákazník pojal nákup paprik velmi výběrově.
Samostatně oranžové papriky v obchodě neměli. Tak je muž vytahal z balíčků

Svérázný zákazník jednoho pardubického supermarketu si vyložil pojem „samoobsluha“ příliš doslovně. A to když se rozhodl, že chce nakoupit pouze oranžové...  celý článek

Dostavba piaristické koleje v Litomyšli. Nominace na titul Stavba roku 2017 v...
Sady, kaple, domy i mosty soupeří o titul stavby posledních dvou let

V minulém ročníku Stavby roku si v laickém hlasování nejlépe vedla rozhledna Mariánka v Horní Čermné. O budoucí titul nejlepší stavba uplynulých dvou let v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.