Peníze z EU mají zamířit i do Centrálních polytechnických dílen v areálu Automatických mlýnů.

Peníze z EU mají zamířit i do Centrálních polytechnických dílen v areálu Automatických mlýnů. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Miliardy z Unie pro „Hradubice“ mohou pomoci školám i cestujícím

  • 3
Více než 3,5 miliardy korun může hradecko-pardubická aglomerace v následujících sedmi letech vyčerpat z evropských dotací. Peníze by měly putovat do dopravy, životního prostředí i školství.

Nové dopravní terminály, nákupy vozidel městské hromadné dopravy, výstavba dvou nových lávek přes Labe, cyklostezka do Hostovic, modernizace a nové vybavení učeben fyziky, chemie, počítačů, matematiky nebo dílen na základních školách, opravy významných národních kulturních památek.

V těchto a řadě dalších projektů by měly pomoci evropské dotace, které mohou Východočeši získat prostřednictvím Strategie ITI neboli Integrované územní investice.

„Pracujeme také na přípravě projektu Centrálních polytechnických dílen, které bychom chtěli umístit do Automatických mlýnů. Jejich opravu prostřednictvím ITI připravuje majitel Lukáš Smetana. Dílny by měly být vzdělávacím centrem, které by mělo sloužit především dětem ze základních škol,“ uvedl primátor Martin Charvát.

Prioritou Pardubic je spolufinancovat z evropských fondů velké projekty.

„V oblasti dopravy je to například výstavba multimodálního přestupního uzlu veřejné dopravy, který by navázal na rekonstrukci přednádraží, již připravujeme pro financování z takzvaných švýcarských fondů. Dále modernizace odbavovacího systému městské hromadné dopravy a městské karty, rozšíření trolejbusových tratí, včetně nákupu nových trolejbusů,“ řekl náměstek primátora Jan Řehounek.

Aglomerace tak zatím jistých více než 3,5 miliardy korun

Hradecko-pardubická aglomerace jako první ze všech sedmi metropolitních oblastí má schválenou Strategii ITI, která je stvrzená pěti dopisy příslušných ministerstev.

„Všichni jsme sice předpokládali, že v současné době budeme už minimálně půl roku čerpat finance na první projekty, ale zdržení je téměř jednoznačně na straně ministerstev, která protahovala schvalovací lhůty a neměla zpracované v potřebném čase některé klíčové dokumenty. Poslední překážkou je stále ještě nefunkční monitorovací systém, ve kterém budou města vypisovat své výzvy. Pevně ale věřím, že do konce září dojde k nápravě a budeme moci výzvy vyhlásit,“ uvedl Řehounek.

Cílem Strategie ITI je rezervace finančních prostředků u jednotlivých operačních programů. „Naše aglomerace tak má v současné době jistých více než 3,5 miliardy korun, které pomohou především oblastem dopravy, základního, středního i vysokého školství, podnikatelům v oblasti inovací nebo projektům na obnovu památek a v oblasti životního prostředí,“ řekl manažer ITI Miroslav Janovský.

ITI Hradecko-pardubická aglomerace má pro investice do školství připraveno více než 600 milionů korun, z toho pardubické plány mají hodnotu zhruba 360 milionů. „Pokud navíc především v prvních letech prokážeme schopnost čerpat rezervované prostředky, můžeme získat přístup k dalším, a to až do výše téměř šesti miliard,“ uvedl Janovský.

Město proto nyní finišuje s rozsáhlými přípravami, které umožní vyhlásit na začátku října první výzvy pro předkládání projektů do pracovních skupin a řídícího výboru. Výzvy by měly směřovat do oblastí dopravních terminálů a vozidel městské hromadné dopravy. Další budou následovat v nadcházejících měsících. „Rozhodovat bude pouze připravenost projektů,“ dodal Janovský.

Na start čekají i další žadatelé. Do výzvy na dopravní terminály se plánují přihlásit například v Přelouči. „Projekt na stavbu nového terminálu máme již několik měsíců kompletně připravený, včetně vydaného stavebního povolení. Dle našeho názoru skvěle zapadáme do Strategie ITI, a věříme proto, že podporu získáme. Stavět bychom chtěli začít už v průběhu příštího roku,“ uvedla starostka Přelouče Irena Burešová.

První výzvy budou směřovat také do oblasti nákupů vozidel městské hromadné dopravy. V projektu za sto milionů korun by chtěly uspět například pardubický a královéhradecký dopravní podnik.

Pardubický kraj by chtěl v příštím roce získat prostředky na rekonstrukci čtyř středních škol i pardubického Příhrádku nebo na výstavbu nového depozitáře pro Východočeské muzeum. Obdobné akce připravují i v královéhradeckém kraji.