Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mezinárodní vlaky by měly zastavovat v České Třebové, žádá hejtman

  9:09aktualizováno  9:09
Česká Třebová, kde nedávno vyrostl moderní dopravní terminál, si zaslouží, aby v ní zastavovaly mezinárodní rychlé vlaky. To si myslí hejtman Pardubického kraje Radko Martínek, který se snaží změnu prosadit. Ministerstvo dopravy je však proti.

Zastaví, nebo nezastaví? Ministerstvo je proti mezinárodním vlakům v Třebové. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

K Martínkovi se připojil i krajský zastupitel Martin Netolický. Společně chtějí podpořit zastavování vlaků vyšší kvality v tomto železničním uzlu. "Vnímáme Českou Třebovou jako významný železniční uzel s velkým množstvím cestujících," uvedl Martínek.

Svému předchůdci Ivo Tomanovi, který je náměstkem ministra dopravy, poslal dopis, v němž ho žádá, aby se ve věci jako rodák z Orlickoústecka angažoval. Ivo Toman je ale na dovolené a věc nyní řeší jeho spolupracovníci.

"Už mě o tom informoval Martin Netolický, když jsme se potkali na Smetanově Litomyšli, ale žádný dopis doposud na ministerstvo nepřišel," vzkázal z dovolené Ivo Toman.

Proti zastavování vlaků InterCity a EuroCity ve Třebové se kromě ministerstva staví také odborníci na železniční dopravu sdružení Drážní společnosti při ČVUT v Praze. Jde o bývalé i současné studenty dopravní fakulty této univerzity.

O mezinárodních vlacích rozhoduje ministerstvo

Napsali petici, kterou po ministerstvu dopravy požadují přesný opak toho, co chce Martínek s Netolickým - co nejvíce zkrátit jízdní doby vlaků mezi Prahou a Brnem či Prahou a Olomoucí včetně toho, že ukončí jejich zastavování ve Třebové. "Samotné město Česká Třebová absolutně nedosahuje významu pro zastavení nejrychlejších vlaků," uvedl před časem jeden z autorů petice Tomáš Záruba.

Hejtman Radko Martínek vyzval dopisem také generálního ředitele Českých drah Petra Žaludu, aby byl předložený návrh jízdního řádu přehodnocený a aby v České Třebové zastavovalo více vlaků kategorie IC a EC.

O jejich objednávání a zastavování v železničních stanicích rozhoduje ministerstvo dopravy, které je objednatelem těchto mezinárodních vlaků.

Cestujícím by se zkrátila doba jízdy

"Na druhé straně mají vliv na dopravní obslužnost také dálkové a mezinárodní železniční spoje, kde je objednatelem stát prostřednictvím Ministerstva dopravy ČR. Při podrobném prostudování návrhů kraj zjistil, že by v takovém případě byl počet projíždějících vlaků dokonce devět párů za jeden den," řekl Martínek.

Krajští politici vidí smysl celého systému v možnosti cestujících přestoupit na vlaky vyšší kvality s výrazně kratšími jízdními dobami.

"Zvyšuje se počet projíždějících vlaků především na trati Česká Třebová - Brno, které nekončí svoji jízdu na území Slovenské republiky nebo ve Vídni, ale pokračují dále ve směru Budapešť, Bělehrad. Pokud by bylo možné zastavování některých spojů přehodnotit, došlo by k naplnění koncepce Pardubického kraje," řekl Netolický.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.