Maturitní písemka. Ilustrační foto.

Maturitní písemka. Ilustrační foto. | foto: Dan Materna, MAFRA

Maturitu svedou i deváťáci. Podle ředitele Kubáta nejsou testy těžké

  • 3
Maturitní test z matematiky letos nezvládla pětina studentů. Bývalý ředitel pardubického gymnázia Josef Kubát chce dokázat, že zkouška byla lehká. V Pardubicích se ji pokusí zvládnout žáci deváté třídy základní školy.

Žáky pardubické základní školy v Resslově ulici čeká příští týden neobvyklý test. Budou dělat maturitní zkoušku z matematiky, přestože se na ni mají připravovat ještě čtyři roky na střední škole.

Předseda jednoty matematiků a bývalý ředitel pardubického gymnázia Dašická Josef Kubát tvrdí, že testy byly tak lehké, že řada dětí ze základních škol by maturitu udělala. A nikoli příliš těžké, jak tvrdí někteří kritici jednotné maturitní zkoušky.

Dokázat to má test, který se uskuteční v jedné třídě deváťáků příští týden.

"Maturitní test obsahoval 26 příkladů, z toho 16 z nich vycházelo z učiva, které se probírá na základní škole," uvedl Kubát. Děti ze základní školy by za tyto příklady mohly získat až 33 bodů, přičemž ke složení maturity stačilo bodů 17. "Jsem přesvědčen, že z 25 žáků jich potřebný počet bodů získá sedm až deset," uvedl.

Jana Plíšková, učitelka matematiky na Základní škole Resslova v Pardubicích, se jen obává, aby děti z deváté třídy měly dostatečnou motivaci se na konci školního roku s úkoly vypořádat. "Chci je uplatit bonbony, aby se snažily," směje se.

"Já myslím, že to je bude bavit. Vždyť mohou pak dělat ramena. Podívejte, já jsem udělal maturitu už v deváté třídě," říká Josef Kubát. Ředitel společnosti Scio Ondřej Šteffl letošní maturitu z matematiky kritizoval s tím, že klade nepřiměřené nároky na maturanty všech oborů.

Test byl pro budoucí kadeřnice moc těžký

"Tedy například i na budoucí kadeřnice, zdravotní sestry či knihovníky. Srovnání s jinými zeměmi ukazuje, že český katalog požadavků ke společné části maturitní zkoušky je přetížený," uvedl Ondřej Šteffl ve svém článku pro MF DNES. Jenže Jana Plíšková to vidí zcela opačně.

"Myslím, že test byl nepřiměřeně lehký," uvedla.

Josef Kubát

Vystudoval Univerzitu Karlovu v Praze, Fakultu matematicko-fyzikální. Mezi lety 1986 - 2005 byl úspěšným ředitelem Gymnázia Dašická Pardubice. Od roku 1994 je nezávislým zastupitelem města Pardubic, je předsedou dozorčí rady hokejového klubu a člen představenstva Služeb města.

V roce 2010 se stal předsedou Jednoty českých matematiků a fyziků.

Za svoji pedagogickou činnost získal řadu ocenění, minulý týden například dostal cenu Učené společnosti ČR pro pedagogy.

Organizační výbor Senátu tento týden schválil návrh na jeho vyznamenání medailí Za zásluhy.

Podle Kubáta je klíčovým problémem to, že budoucí kadeřnice či instalatéři mají ambice udělat maturitní zkoušku, přestože ve škole se věnují matematice nesrovnatelně méně než studenti gymnázií či průmyslových škol. A co horšího, budoucí kadeřnice se pak objeví na vysoké škole, kde mnohdy netuší, o čem je řeč.

"Nechápu, proč musejí za každou cenu dělat maturitu. To ničemu neprospěje. Nevím, proč má mít 70 nebo 80 procent populace maturitu. Vždyť je to znehodnocení maturity," říká Josef Kubát a navrhuje jinou verzi maturity z matematiky pro žáky gymnázií a pro ostatní odborné školy.

"A zvažme, jestli má vůbec význam, aby maturovali na učňovských školách, kde by měli dostat kvalitní výuční list. Když student na učilišti bude dobrý, ať dostane možnost se přihlásit do třetího čtvrtého ročníku odborné školy. To by bylo lepší řešení," uvedl Kubát.

Bývalý ředitel prestižního pardubického gymnázia si myslí, že je neodpustitelné, když maturitní zkoušku současné obtížnosti některý student gymnázia nezvládne. "Pak by se měl stydět on, stydět by se za něj měla jeho rodina a samozřejmě i škola," řekl.