Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pardubice zmapují chátrající ostudy města, budou jich desítky

  12:32aktualizováno  12:32
Hned několik bývalých a chátrajících průmyslových areálů hyzdí krajské město. Pardubice proto chtějí zjistit, kolik jich je a jaké jsou další možnosti jejich využití.

Areál bývalé Tesly v Pardubicích (květen 2011) | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Vymlácená okna, opadávající omítka, rozpadlá střecha a všudepřítomný nepořádek. Věci, které jsou v Pardubicích k vidění hned na mnoha místech. Brownfieldů v posledních letech výrazně přibylo.

Pardubická radnice se proto nyní chystá zmapovat nevyužívané průmyslové areály ve městě, kterých jsou asi tři desítky. Čtyři z nich vlastní město.

"Detailní přehled brownfieldů pomůže magistrátu při jejich rozvoji a poskytne případným kupcům potřebné podklady. Všechny informace budou dispozici na webu města," uvedla koordinátorka projektu Hana Svobodová.

Úředníci nejdřív musejí všechny areály navštívit, nafotit je, zjistit informace od jejich majitelů. Databáze pak bude obsahovat popis opuštěných průmyslových lokalit, fotodokumentaci a výňatek z územního plánu. Pro potenciální investory by tak měly vzniknout souhrnné informace.

"Vše bude zanesené také v národní databázi agentury pro podporu podnikání a investic CzechInvest," uvedla Svobodová.

Většina zpustlých areálů patří soukromým vlastníkům

Drtivá většina brownfieldů patří soukromým majitelům, pouze čtyři lokality má ve svém majetku město. Je jím například areál bývalé Tesly, který radnice zdarma získala od kraje.

"Pardubice mají poměrně hodně nevyužitých průmyslových ploch, většina z nich má velký potenciál. Chceme maximálně pomoci k jejich rozvoji," řekl náměstek primátorky Michal Koláček ze Sdružení pro Pardubice.

Město zvažuje demolici objektů, vyčištěný areál by pak nabídlo investorům. Bývalá Tesla je opuštěná od konce 90. let. Jediný kupec, což byla společnost Foxconn, se nakonec rozhodl postavit továrnu jinde a za symbolickou korunu areál přenechal kraji.

Podle Klubu přátel Pardubicka i jiných patriotů je škoda hlavní budovu podél železniční trati zbourat. Hodila by se podle nich například pro muzeum techniky a průmyslu.

"V Pardubicích má tradici zejména elektrotechnická výroba. Již v roce 1922 zde byla zahájena výroba telegrafů firmou Telegrafia, později se elektrotechnická výroba rozšířila a firma Tesla Pardubice byl pojem," řekl Jan Řeháček, jednatel Klubu přátel Pardubicka.

Průmyslové muzeum v Pardubicích už existovalo. Vzniklo v roce 1912 a od roku 1931 sídlilo v reprezentativní budově, kde je dnes potravinářská škola. Průmyslové muzeum zaniklo za války po roce 1940.

Pod pojmem muzeum si rozhodně nepředstavujeme sály s vitrínami a vystavenými předměty s popisnými cedulkami. Dnes je možné techniku představit interaktivně, zajímavě i pro mladou generaci. A není nereálné, aby byly podobné projekty financovány z dotačních titulů," dodal zástupce Klubu Jan Řeháček.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zácpy způsobuje umístěný semafor, který řídí provoz na křižovatce.
Série oprav nekončí, cestu po tahu I/35 u Zámrsku brzdí další uzavírka

S dalším zdržením musí počítat tisíce řidičů při cestě po hlavní silnici I/35 napříč Pardubickým krajem. V úseku od křižovatky v Zámrsku směrem k Holicím se...  celý článek

Dva řidiči, kteří jezdili na stejné lince, připravili pomocí falešných čipových
Dopravci upouštějí od dálkových spojů, kraj se chystá linky nahradit

Desítky let brázdily silnice a jejich řidiči najeli miliony kilometrů. Mezi lidmi se pro ně vžily názvy „liberečák“ či „špindlerák“. Řeč je o dálkových...  celý článek

První etapa rekonstrukce má být hotová do konce října.
Hejtman s požadavkem neuspěl, oprava silnice se kvůli kácení neurychlí

První etapa opravy silnice spojující Ústí nad Orlicí a Choceň měla dle původního plánu trvat půl roku. Délka uzavírky na průtahu obcí Hrádek se nezdála...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.